Drugi etap realizacji projektu „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na SCWEW” to moment szczególny, ponieważ odchodzimy od działań wewnętrznych i kierujemy naszą energię ku społeczności lokalnej. Jednym z najważniejszych zadań, jakie stoją przed zespołami specjalistycznych centrów na tym etapie, jest organizacja konferencji inauguracyjnej.
To wydarzenie jest okazją do pokazania, iż dostępna edukacja to wspólne zadanie wielu środowisk. Pozwala na zaprezentowanie misji i celów SCWEW, a także wymianę doświadczeń i dobrych praktyk między dyrektorami, nauczycielami, specjalistami, rodzicami, organami prowadzącymi publiczne i niepubliczne przedszkola, szkoły, placówki specjalne, przedstawicielami samorządów, organizacji pozarządowych i instytucji wspierających. Konferencja pogłębia też współpracę z partnerami projektu, m.in. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, uczelniami, ośrodkami wsparcia i testów, instytucjami środowiska edukacyjnego, którzy swoimi kompetencjami wzmacniają realizację zadań SCWEW na każdym etapie.
Dlaczego konferencja?
Konferencja inauguracyjna jest nie tylko formalnym otwarciem kolejnego etapu. To strategiczne wydarzenie, które pozwala:
- zaprezentować lokalnej społeczności cel SCWEW – budowanie środowiska włączającego i wspierającego wszystkie dzieci, zgodnie z ich potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi;
- podkreślić zaangażowanie partnerów w realizację działań SCWEW;
- zaprezentować działania SCWEW szerokiemu gronu odbiorców, przedstawić przykłady dobrych praktyk i innowacyjne rozwiązania w zakresie edukacji dla wszystkich;
- zwrócić uwagę na wartość potencjału kadrowego przedszkola, szkoły, placówki specjalnej, które realizują działania SCWEW;
- wzmocnić rozpoznawalność SCWEW w lokalnym środowisku.
Kluczowe elementy przygotowania
Konferencja inaugurująca ma być oparta na trzech filarach.
- Merytoryka – treści powinny odnosić się do działań SCWEW, a w szerszym ujęciu do budowania dostępnej edukacji.
- Interdyscyplinarność – ważne jest, by wśród prelegentów i uczestników znaleźli się przedstawiciele różnych środowisk. To oni będą współtworzyć lokalny ekosystem wsparcia.
- Praktyka – oprócz wystąpień eksperckich warto zaplanować panele dyskusyjne, warsztaty lub pokaz wykorzystania sprzętu specjalistycznego. Dzięki temu konferencja stanie się inspiracją do realnych działań.
Konferencja jest punktem wyjścia do kampanii społecznej planowanej w II etapie. Spotkania różnych środowisk w trakcie konferencji służą budowaniu kapitału społecznego wokół SCWEW. Szerzą świadomość, iż edukacja inkluzyjna jest wspólnym zadaniem, a nie jedynie obowiązkiem szkoły.
W tym sensie konferencja inauguracyjna staje się nie tylko doniosłym wydarzeniem, ale także ważnym elementem w procesie budowania partnerstwa na rzecz dziecka i szkoły. To od jakości tego wydarzenia zależy, na ile społeczność lokalna poczuje się współodpowiedzialna za tworzenie środowiska przyjaznego wszystkim uczniom.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE