- Rozpoznaj temat, skorzystaj z wiarygodnych źródeł, stron na portalu gov.pl
- Dostosuj informacje i język do rozwoju i możliwości poznawczych i emocjonalnych dziecka
- mów prostym, zrozumiałym językiem, który wyjaśnia sytuację w sposób odpowiadający wiekowi i poziomowi rozwoju dziecka;
- nie wzbudzaj u uczniów niepotrzebnego lęku i niepokoju;
- przedstaw obecną sytuację (informacje dotyczące sytuacji politycznej w jakiej się znajdujemy), dawkuj informacje, o ile dziecko nie podtrzymuje tematu poprzestań na prostej odpowiedzi;
- omów bądź przypomnij zasady bezpieczeństwa, sygnały alarmowe, pierwszą pomoc;
- przypomnij, aby dziecko nie dotykało nieznanych mu przedmiotów lub pozostałości;
- poinformuj do kogo w szkole lub do jakich instytucji powinni się zwrócić.
- Dowiedz się co dziecko wie i co czuje, jak odbiera tę sytuację?
- zapytaj uczniów o ich samopoczucie i emocje, jakie wywołuje aktualna sytuacja (np. jak się czujecie w tej sytuacji, o czym myślicie, co daje/dałoby wam poczucie bezpieczeństwa, kto daje/dałby wam poczucie bezpieczeństwa);
- zapytaj uczniów o obawy;
- pozwól mówić, ale też pozwól milczeć – nie namawiaj do mówienia, milczenie nie oznacza braku udziału w rozmowie (daj poczucie bezpieczeństwa, nie oceniaj i nie pozwól oceniać, zapewnij, iż można mówić i milczeć, iż i to i to jest w porządku);
- zapytaj, o czym uczniowie chcieliby porozmawiać w związku z obecną sytuacją, jakie tematy poruszyć, czego się dowiedzieć, z kim spotkać itp.;
- jeśli nie znasz odpowiedzi na pytanie, powiedz „nie wiem” i zaproś uczniów do wspólnego namysłu – niech wykorzystają dobre źrodła, niech wspólnie rozważą jakąś kwestię.
- W rozmowie zachowaj spokój i dostosuj słownictwo do wieku dziecka
- nie wpadaj w panikę, staraj się mówić uspokajająco, buduj podczas rozmowy bezpieczną atmosferę;
- stosuj techniki aktywnego słuchania;
- używaj zrozumiałego języka dopasowanego do wieku i potrzeb dziecka;
- nie lekceważ wypowiedzi dziecka;
- szanuj emocje dziecka, czasem dzieci mocniej przeżywają to co się dzieje;
- zapewnij dziecku wsparcie emocjonalne.
- Uczul uczniów na fałszywe informacje pojawiające się w Internecie.
- zapytaj uczniów, skąd czerpią informacje, stwórzcie wspólnie bank rzetelnych źródeł, zastanówcie się, jak zanurzenie w negatywnych informacjach wpływa na psychikę człowieka;
- podkreśl konieczność korzystania tylko ze sprawdzonych źródeł informacji, bowiem nie wszystkie komunikaty pojawiające się mediach są prawdziwe (fake newsy– wskazać, jak identyfikować propagandę, jak bezpiecznie poruszać się w cyberprzestrzeni i na co zwracać szczególną uwagę).
Najważniejsze telefony alarmowe
- 112 numer alarmowy (bądź przez aplikację mobilną – Alarm112)
- 999 Pogotowie ratunkowe
- 998 Straż Pożarna
- 997 Policja
- 987 Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego
- 986 Straż miejska
Jak wezwać pomoc
Mów spokojnie i wyraźnie, aby dyspozytor mógł zebrać informacje.
Podaj dokładny adres. jeżeli go nie znasz, opisz charakterystyczne elementy krajobrazu.
Jeżeli jesteś w lesie – odczytaj numery ze słupka oddziałowego, one pomogą leśnikom lub innym służbom zorientować się o twoim położeniu w terenie.
Wyjaśnij, co się stało i czy zagrożone jest życie, zdrowie lub mienie.
Poczekaj, aż operator potwierdzi przyjęcie zgłoszenia. Nie rozłączaj się pierwszy.