Rekomendacje jak rozmawiać z uczniem o trudnej sytuacji kryzysowej (o dronach, naruszeniu granic itp.) bez wzbudzania lęku

kuratorium.katowice.pl 1 dzień temu
  1. Rozpoznaj temat, skorzystaj z wiarygodnych źródeł, stron na portalu gov.pl

  1. Dostosuj informacje i język do rozwoju i możliwości poznawczych i emocjonalnych dziecka
  • mów prostym, zrozumiałym językiem, który wyjaśnia sytuację w sposób odpowiadający wiekowi i poziomowi rozwoju dziecka;
  • nie wzbudzaj u uczniów niepotrzebnego lęku i niepokoju;
  • przedstaw obecną sytuację (informacje dotyczące sytuacji politycznej w jakiej się znajdujemy), dawkuj informacje, o ile dziecko nie podtrzymuje tematu poprzestań na prostej odpowiedzi;
  • omów bądź przypomnij zasady bezpieczeństwa, sygnały alarmowe, pierwszą pomoc;
  • przypomnij, aby dziecko nie dotykało nieznanych mu przedmiotów lub pozostałości;
  • poinformuj do kogo w szkole lub do jakich instytucji powinni się zwrócić.

  1. Dowiedz się co dziecko wie i co czuje, jak odbiera tę sytuację?
  • zapytaj uczniów o ich samopoczucie i emocje, jakie wywołuje aktualna sytuacja (np. jak się czujecie w tej sytuacji, o czym myślicie, co daje/dałoby wam poczucie bezpieczeństwa, kto daje/dałby wam poczucie bezpieczeństwa);
  • zapytaj uczniów o obawy;
  • pozwól mówić, ale też pozwól milczeć – nie namawiaj do mówienia, milczenie nie oznacza braku udziału w rozmowie (daj poczucie bezpieczeństwa, nie oceniaj i nie pozwól oceniać, zapewnij, iż można mówić i milczeć, iż i to i to jest w porządku);
  • zapytaj, o czym uczniowie chcieliby porozmawiać w związku z obecną sytuacją, jakie tematy poruszyć, czego się dowiedzieć, z kim spotkać itp.;
  • jeśli nie znasz odpowiedzi na pytanie, powiedz „nie wiem” i zaproś uczniów do wspólnego namysłu – niech wykorzystają dobre źrodła, niech wspólnie rozważą jakąś kwestię.
  1. W rozmowie zachowaj spokój i dostosuj słownictwo do wieku dziecka
  • nie wpadaj w panikę, staraj się mówić uspokajająco, buduj podczas rozmowy bezpieczną atmosferę;
  • stosuj techniki aktywnego słuchania;
  • używaj zrozumiałego języka dopasowanego do wieku i potrzeb dziecka;
  • nie lekceważ wypowiedzi dziecka;
  • szanuj emocje dziecka, czasem dzieci mocniej przeżywają to co się dzieje;
  • zapewnij dziecku wsparcie emocjonalne.

  1. Uczul uczniów na fałszywe informacje pojawiające się w Internecie.
  • zapytaj uczniów, skąd czerpią informacje, stwórzcie wspólnie bank rzetelnych źródeł, zastanówcie się, jak zanurzenie w negatywnych informacjach wpływa na psychikę człowieka;
  • podkreśl konieczność korzystania tylko ze sprawdzonych źródeł informacji, bowiem nie wszystkie komunikaty pojawiające się mediach są prawdziwe (fake newsy– wskazać, jak identyfikować propagandę, jak bezpiecznie poruszać się w cyberprzestrzeni i na co zwracać szczególną uwagę).

Najważniejsze telefony alarmowe

  • 112 numer alarmowy (bądź przez aplikację mobilną – Alarm112)
  • 999 Pogotowie ratunkowe
  • 998 Straż Pożarna
  • 997 Policja
  • 987 Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego
  • 986 Straż miejska

Jak wezwać pomoc

Mów spokojnie i wyraźnie, aby dyspozytor mógł zebrać informacje.

Podaj dokładny adres. jeżeli go nie znasz, opisz charakterystyczne elementy krajobrazu.

Jeżeli jesteś w lesie – odczytaj numery ze słupka oddziałowego, one pomogą leśnikom lub innym służbom zorientować się o twoim położeniu w terenie.

Wyjaśnij, co się stało i czy zagrożone jest życie, zdrowie lub mienie.

Poczekaj, aż operator potwierdzi przyjęcie zgłoszenia. Nie rozłączaj się pierwszy.

Idź do oryginalnego materiału