Temat przewodni programu eTwinning w roku szkolnym 2025/2026 to: Skills for
life/Umiejętności na całe życie, które wspierają UE w jej działaniach na rzecz poprawy
podstawowych umiejętności w całej Europie.
Nowy temat wspiera „Plan działania na rzecz podstawowych umiejętności”, przyjęty
w marcu 2025 r. w ramach strategii Komisji Europejskiej na rzecz unii umiejętności. Plan
ma na celu zwiększenie osiągnięć w zakresie 5 podstawowych umiejętności:
Umiejętność czytania i pisania: rozumienie, wykorzystywanie, ocenianie
i odzwierciedlanie, ustnie i pisemnie, z wykorzystaniem materiałów wizualnych,
dźwiękowych i cyfrowych w różnych dyscyplinach i kontekstach;
Matematyka: rozumowanie matematyczne; formułowanie, wykorzystywanie
i interpretowanie matematyki w celu rozwiązywania rzeczywistych problemów
i podejmowania uzasadnionych, opartych na danych osądów/decyzji;
Nauka: angażowanie się w kwestie i pomysły związane z nauką jako osoba
refleksyjna (wyjaśnianie zjawisk naukowo, ocena i projektowanie badań
naukowych, interpretacja danych i dowodów);
Cyfrowe: pewne, krytycznie i odpowiedzialnie angażowanie się w technologie
cyfrowe służące uczeniu się, pracy i uczestnictwu w życiu społecznym
(umiejętność korzystania z informacji, komunikacja, umiejętność korzystania
z mediów, tworzenie treści cyfrowych, bezpieczeństwo w internecie, dobrostan
cyfrowy);
Obywatelstwo: odpowiedzialne zachowanie i pełne uczestnictwo w życiu
obywatelskim, oparte na zrozumieniu struktur społecznych, gospodarczych,
prawnych i politycznych (pojęcia, instytucje i procesy obywatelskie
i demokratyczne: np. demokracja, umiejętność korzystania z mediów, gotowość
na sytuacje kryzysowe, szacunek dla innych, wolność słowa).
2
Te 5 podstawowych umiejętności wspiera osoby w krytycznym myśleniu, angażowaniu
się w życie społeczności, zachowaniu zdrowia, dostosowywaniu się do szybko
zmieniającego się rynku pracy i poruszaniu się po dzisiejszych zawiłościach, w tym
narzędziach cyfrowych i sztucznej inteligencji (AI). W czasach rosnącej dezinformacji
i polaryzacji umiejętności te stają się ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Wspierają
świadome, aktywne obywatelstwo i mają najważniejsze znaczenie dla budowania odpornych,
integracyjnych społeczeństw.
Umiejętności podstawowe i eTwinning
W ramach programu eTwinning nauczyciele mogą:
Opracowywać i realizować projekty łączące umiejętności
podstawowe z rzeczywistymi scenariuszami, wsparte praktycznymi materiałami
dydaktycznymi, artykułami i przykładami projektów;
Tworzyć zasoby do kreatywnego i integracyjnego nauczania i oceny tych
umiejętności za pośrednictwem projektów eTwinning, na przykład poprzez
wykorzystywanie czytania i pisania do dzielenia się pomysłami i historiami,
stosowanie matematyki i nauk ścisłych do rozwiązywania praktycznych
problemów oraz budowania umiejętności cyfrowych w bezpieczny
i odpowiedzialny sposób;
Promować zaangażowanie uczniów poprzez umożliwienie im wzięcia
odpowiedzialności za uczenie się i pomaganie im w zrozumieniu
znaczenia podstawowych umiejętności w ich codziennym życiu i przyszłych
ścieżkach karier.
Aby wspierać nauczycieli w realizacji tego tematu stworzona została grupa na platformie
ESEP Basic skills in action/Podstawowe umiejętności w działaniu, która będzie służyć
jako centralny ośrodek wszystkich powiązanych działań i materiałów