Drodzy Rodzice!
Zwracamy się do Państwa w sprawie ważnej decyzji, którą niedługo podejmiecie. Chodzi o udział Waszych dzieci w zajęciach z edukacji zdrowotnej, które od września 2025 r. prowadzone będą we wszystkich polskich szkołach.
Nowy przedmiot edukacja zdrowotna to nie tylko teoria – to użyteczne wiadomości i praktyczne umiejętności, które posłużą dzieciom przez całe życie. Uczy dbania o dobrostan psychiczny i fizyczny, zdrowe relacje społeczne i środowisko, uświadamia ryzyka i wyzwania, które przed nimi stoją.
W dzisiejszych czasach, gdy dzieci i młodzież doświadczają:
- rosnących wyzwań związanych ze zdrowiem psychicznym, relacjami społecznymi i samotnością;
- presji mediów społecznościowych;
- różnorodnych problemów rozwojowych;
- zagrożeń wynikających ze zmian środowiskowych i klimatycznych;
- ryzyk epidemicznych
edukacja zdrowotna staje się podstawą bezpiecznej przyszłości. Kładzie nacisk na rozwijanie uważności na potrzeby swoje i innych, ucząc wglądu w siebie oraz zrozumienia innych ludzi. Na zajęciach uczennice i uczniowie wspólnie z rówieśnikami będą się uczyć: jak na co dzień dbać o siebie, jak chronić się przed chorobami i rozpoznawać ich symptomy, jaka aktywność fizyczna jest dla nich najlepsza, jak się mądrze odżywiać. Będą się uczyć jak rozumieć swoje emocje i dbać o stan psychiczny, jak budować zdrowe relacje z innymi ludźmi. Dowiedzą się, na czym polega dojrzewanie, co to jest seksualność i jak unikać zagrożeń z nią związanych, uczą się jak pozostać wolnym od uzależnień.
Nieodłączną częścią zajęć są treści związane z edukacją środowiskową i klimatyczną oraz promowanie regularnego kontaktu dzieci z przyrodą. Jest to szczególnie ważne, gdyż dzięki przebywaniu w przyrodzie dbamy o profilaktykę zdrowia psychicznego i fizycznego dzieci. Jako sieć SOS dla Edukacji od początku wspieraliśmy utworzenie tego przedmiotu. Nasze organizacje opracowały rekomendacje i uwagi do podstawy programowej edukacji zdrowotnej. W styczniu tego roku wystosowaliśmy list do premiera RP, wyrażając zaniepokojenie zmianą statusu zajęć z obowiązkowych na dobrowolne.
Nasze stanowisko podziela środowisko medyczne. Dr hab. Łukasz Rypicz, rzecznik rektorów uniwersytetów medycznych, podkreśla: „Edukacja zdrowotna to wiedza, a wiedza to bezpieczeństwo”. Uniwersytety medyczne apelują do rodziców, by pozwolili dzieciom uczestniczyć w tych zajęciach, ponieważ przyniesie to wymierne korzyści.
Przykład Szwecji, gdzie edukację zdrowotną wprowadzono do programu nauczania wiele lat temu, pokazuje wymierne efekty – znacznie zdrowsze społeczeństwo. To dowód na to, iż systematyczna edukacja zdrowotna przynosi długofalowe korzyści całym pokoleniom.
Drodzy Rodzice, zachęcamy Was do umożliwienia dzieciom uczestnictwa w zajęciach z edukacji zdrowotnej.
Przekaz dotyczący bezpieczeństwa i zdrowia ma szansę dotrzeć do wszystkich młodych ludzi. To inwestycja w ich bezpieczną przyszłość, w ich umiejętność radzenia sobie z wyzwaniami współczesnego świata. To szansa na zbudowanie silnych podstaw do szczęśliwego, zdrowego życia.
Sieć organizacji społecznych SOS dla Edukacji
- Fundacja Code for Green
- Fundacja OFF School
- Ruch społeczny NIE dla chaosu w szkole
- Stowarzyszenie „Pracownia Etnograficzna” im. Witolda Dynowskiego
- Fundacja WOLOHUB
- Polskie Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka
- Fundacja My Future
- Fundacja Ja, Nauczyciel
- Fundacja Szkoła z Klasą
- Fundacja EFC
- Społeczne Towarzystwo Oświatowe
- Fundacja „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”
- Fundacja EduMind Uważność w Edukacji
- Fundacja Teach for Poland
- Fundacja Przestrzeń do Życia
- Stowarzyszenie Obywatele dla Edukacji
- Fundacja SOK
- Fundacja Civis Polonus
- Fundacja Cyfrowa Innowacja
- Fundacja Edukacji Domowej
- Stowarzyszenie Ekspedycja w Głąb Kultury
- Fundacja EduTank Edison
- Protest z Wykrzyknikiem
- Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości
- Stowarzyszenie Trenerskie Organizacji Pozarządowych