Debata historyczna o II Rzeczpospolitej

urszulanki.edu.pl 1 miesiąc temu

Tegoroczne Narodowe Święto Niepodległości zostało uczczone w naszej szkole w specjalny sposób. Zorganizowaliśmy debatę oksfordzką, której tematem było: Czy warto być dumnym z osiągnięć II Rzeczypospolitej.

Debaty oksfordzkie to wspaniałe narzędzie edukacyjne, które w bardzo dobry sposób przygotowują do budowania wypowiedzi argumentacyjnej, samodzielnego szukania materiałów, łączenia faktów i budowania narracji. II Rzeczypospolita jest zaś bardzo wdzięcznym tematem, o którym można dyskutować.

W debacie wzięły udział uczennice i uczniowie klas 3A i 1A. Cztery osoby z klasy 3A były drużyną opozycji (plus jedna osoba rezerwowa, która uczestniczyła w przygotowaniach) – ich zadaniem było przekonanie publiczności, iż nie warto być dumnym z osiągnięć II Rzeczypospolitej. 4 osoby z klasy 1A (plus również jedna osoba rezerwowa) były zaś drużyną propozycji, której zadaniem było przekonanie, iż jak najbardziej warto być dumnym z tych osiągnięć.

W debacie oksfordzkiej często jest tak, iż należy bronić poglądów, z którymi osobiście się nie zgadzamy, służy to otwieraniu się na różne poglądy ale przede wszystkim pomaga w znajdowaniu argumentów zgodnych z różnymi punktami widzenia. Dyskusja była niezwykle kulturalna, choć pełna emocji, obie drużyny przytoczyły szereg ciekawych przykładów historycznych, prezentując bardzo sprawny język. Po zakończeniu czwartych wypowiedzi nadszedł czas na głosowanie publiczności. Jego wynik pokazał jak bardzo wyrównana była to dyskusja. Stosunkiem głosów 53% do 47% wygrała drużyna propozycji, broniąca tezy, iż WARTO być dumnym z osiągnięć II Rzeczypospolitej. Gratulujemy uczestnikom debaty!

Klasa 3A w składzie: Julita Rewa Nida Tasarz Tomasz Mazur Mikołaj Pacholik, Pola Daszkiewicz
Klasa 1A w składzie: Róża Grudziecka Jakub Barys Antoni Załęski Ksawery Pastor Michał Sacharewicz

Debatę przygotowali szkolni historycy, p. Piotr Skowroński i p. Maciej Molczyk.

1 of 37

Idź do oryginalnego materiału