Ekologiczne murale w Szkole Podstawowej nr 4 w Luboniu

gazeta-lubon.pl 7 godzin temu

Lata spędzone w szkole podstawowej kształtują nas na całe życie – uczą nie tylko tabliczki mnożenia czy fraszek Jana Kochanowskiego, ale przede wszystkim życia w grupie, radzenia sobie z problemami i wszystkiego, co potrzebne w dorosłych latach. Dobrze jest dorastać w szkole, która rozwija nasz umysł, ciało i duszę, uwrażliwia na problemy współczesnego świata. Taką szkołą jest na pewno Szkoła Podstawowa nr 4 w Luboniu. Tutaj uczniowie otoczeni są troską pedagogów, a także pięknymi muralami, które rozbudzają wyobraźnię i jednocześnie zmniejszają poziom zanieczyszczeń powietrza.

W Szkole Podstawowej nr 4 w Luboniu na szkolnych murach powstała seria murali z farb fotokatalitycznych. To szczególny rodzaj farb produkowanych na bazie naturalnych składników, a dzięki zawartości w nich dwutlenku tytanu wykazują niezwykłe adekwatności. Reakcja fotokatalityczna daje efekt neutralizacji zanieczyszczeń. Farby te można stosować niemal na wszystkich powierzchniach, na zewnątrz i wewnątrz budynków.

Pomysłodawcami murali byli uczniowie, a następnie dzięki pomocy dorosłych można było zrealizować wybrane projekty. Tradycja murali w „Czwóreczce” została zapoczątkowana przez Mural Zuzanny Nowaczyk, laureatki konkursu, kontynuowana jest przez Samorząd Uczniowski, Radę Rodziców oraz dzięki współpracy z Urzędem Miasta Luboń w ramach realizacji projektów UE.

Poprosiliśmy o rozmowę na ten temat dyrektor szkoły, Panią Agnieszkę Antczak, aby opowiedziała, jak doszło do powstania murali zdobiących szkolne mury.

„Gazeta Lubońska”: Działalność samorządu uczniowskiego wpisana jest w statut każdej szkoły. Jak oceniłaby Pani pracę samorządu szkolnego w SP4?

– Samorząd Uczniowski w Szkole Podstawowej nr 4 działa bardzo aktywnie, wychodząc naprzeciw potrzebom społeczności szkolnej. Regularnie podejmują działania, które integrują społeczność szkolną i tworzą pozytywną, niepowtarzalną atmosferę w szkole. Każdego roku w szkole realizowane są konkursy samorządowe, dyskoteki, dni łasucha, walentynki, Drzwi Otwarte i wiele innych inicjatyw.

Współpraca z dyrekcją i nauczycielami jest na najwyższym stopniu partycypacji. Samorząd Uczniowski podejmuje inicjatywy i realizuje swoje projekty w porozumieniu z Radą Rodziców oraz nauczycielami i dyrekcją. Samorząd Uczniowski ma realny wpływ na życie szkoły, głos uczniowski buduje szkołę przyszłości „szytą” na miarę naszego środowiska, podejmuje wyzwania i rozwija swoją działalność o innowacyjne działania. Organizowane przez nich wydarzenia, akcje charytatywne czy konkursy i inicjatywy modelują poczucie odpowiedzialności za środowisko i przestrzeń edukacyjną.

Jakich działań samorządu szkolnego oczekuje Pani jako dyrektor szkoły?

– Dyrektor szkoły oczekuje od Samorządu Uczniowskiego planowania działań na rzecz społeczności szkolnej. Podejmowania inicjatyw, aktywności oraz budowania pozytywnych relacji w szkole. Organizacji życia szkolnego umożliwiającego zachowanie adekwatnej proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokojenia własnych zainteresowań, organizowania działalności kulturowej, oświatowej i sportowej oraz rozrywkowej zgodnej z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem szkoły. Wsłuchiwania się w głos uczniów i wychodzenia naprzeciw potrzebom środowiska szkolnego. Ważnym obszarem działalności Samorządu Uczniowskiego będzie również budowanie przestrzeni szkolnej i edukacyjnej zgodnej z wartościami pielęgnowanymi przez całą społeczność „Czwóreczki”.

Czyją inicjatywą były murale, a kto zajął się ich realizacją i skąd pochodziły środki finansowe na ich wykonanie?

– Inicjatywa powstania murali w Szkole Podstawowej nr 4 w Luboniu była pomysłem uczniów na uświetnienie części budynku klas 4-8, gdy powstawał nowy budynek dedykowany uczniom klas młodszych. Projekty murali zostały wykonane przez uczniów, a cała inicjatywa przerodziła się w Uczniowski Budżet Szkolny. Rada Rodziców dołożyła swoją cegiełkę do pomysłu uczniów i zamodelowała tematykę malowideł, uwzględniając potrzeby społeczności uczniów klas 4-8. W ramach przedsięwzięcia nawiązano współpracę z firmą profesjonalnie zajmującą się wykonywaniem grafiki ściennej – „Kulam Arta Artystyczne Malowanie Ścian”, pani Marty Jutkowiak. Inspirację do powstania grafik ściennych stanowiły projekty uczniowskie, dzięki czemu murale stały się integralną częścią przestrzeni szkolnej, a uczniowie czują się ich autorami. Stworzenie przyjaznej przestrzeni w salach chemicznej, językowej, matematycznej, historycznej, biologicznej oraz polonistycznej finansowane było przez Radę Rodziców.

Jaka idea przyświecała autorom murali, co one miały wnosić w życie szkoły, uczniów, nauczycieli. Do kogo przede wszystkim były skierowane?

– Bezpośrednim odbiorcą inicjatywy uczniowskiej są sami uczniowie, nauczyciele oraz wszystkie osoby przebywające w otoczeniu inspirującej, kolorowej i innowacyjnej grafiki. Malowane ściany miały budować przyjazną i twórczą przestrzeń szkolną, w której uczymy się i dbamy o dobrostan oraz zdrowie rozumiane holistyczne. To idea szkoły, w której poszukuje się, przetwarza i tworzy nową wiedzę o otaczającym świecie i samym sobie.

Jak ocenia Pani odbiór tych murali przez uczniów, nauczycieli czy rodziców? Czy spełniają swą rolę?

– Z realnych wypowiedzi uczniów, rodziców, nauczycieli oraz wszystkich naszych gości wynika, iż dekoracje ścienne dedykowane pracowniom przedmiotowym mają wyjątkowo pozytywny wpływ na proces uczenia się uczniów oraz wprowadzają przyjazną i inspirującą atmosferę. Dodają motywacji, działają kojąco i wprawiają w dobry, radosny nastrój, który sprzyja rozwojowi i twórczemu zaangażowaniu. Dzięki tej innowacji pokazujemy, iż szkoła może być miejscem, gdzie sztuka spotyka edukację, a pasja uczniów zostaje doceniona i uwieczniona na lata.

Zapytani uczniowie, tak komentowali murale:

– Murale w naszej szkole bardzo urozmaicają wystrój klas, dodając mnóstwo kolorów i szczęścia. Do tego każdy mural jest odzwierciedleniem każdej sali przedmiotowej i dodaje jej uroku. Jesteśmy niezwykle zadowoleni, iż murale znalazły się w naszej szkole. Dzięki nim powstała miła atmosfera, a patrzenie na te dzieła sztuki każdego dnia poprawia nastrój i dodaje motywacji do nauki.

– Murale są bardzo kreatywne.

– Wprawiają nas w lepsze samopoczucie.

– Nadają klasom przedmiotowym miłego wystroju, przyjemniej się wtedy uczy. Ozdabiają sale. Dodają przyjaznego uroku salom.

Pani dyrektor, czy malowanie ekologicznych murali w „Czwóreczce” to projekt zakończony?

– Ależ nie. Projekty na kolejne murale kiełkują w naszych głowach. Będą niespodzianką dla kolejnych pokoleń.

Dziękuję za rozmowę.

Materiał opracowała Aleksandra Radziszewska

Mural przedstawiający historię szkoły w formie drzewa genealogicznego fot. Zb. SP4
Myśl Janusza Korczaka, przedwojennego pedagoga, który w każdym dziecku widział przede wszystkim człowieka i w swej praktyce pedagogicznej dawał każdemu podopiecznemu przestrzeń do indywidualnego rozwoju fot. Zb. SP4
Albert Einstein, Izaak Newton i Maria Skłodowska-Curie – filary fizyki i chemii, przyglądają się młodym odkrywcom z SP4 i zachęcają do odkrywania świata nauki fot. Zb. SP4
Znane sylwetki budowli Londynu i Berlina zachęcają do odkrywania świata i podróży fot. Zb. SP4
Mural zapraszający do krainy baśni, fantazji i literatury – drzewo, na którym możemy zobaczyć m.in. Stasia i Nel, Małego Księcia fot. Zb. SP4
Na tym muralu przedstawiono symbolicznie ujęte obrazy wojny, podkreślające jej okrucieństwo, szczególnie wobec najsłabszych, czyli dzieci. Nad obrazami góruje napis, nawiązujący do pomnika „Nigdy wojny” autorstwa Józefa Gosławskiego, znajdujący się na terenie byłego obozu karno-śledczego w Żabikowie. To fragment historii, który jest przestrogą i ważnym przesłaniem dla najmłodszych pokoleń fot. Zb. SP4
Matematyka jest dla wszystkich – to przesłanie tego muralu (choć szkoda, iż nie ma na nim żadnej dziewczynki), a myśl Alberta Einsteina nawiązuje do matematycznych działań, ale też może stanowić życiową maksymę fot. Zb. SP4
Prosty przepis na szczęście w kulinarnej formule. W ten sposób uczniowie SP4 otrzymują porcję optymizmu każdego dnia fot. Zb. SP4
Ogromnej wielkości mural powstały na ścianie zewnętrznej SP4 (widok od strony ul. Dojazdowej) fot. Zb. SP4

Idź do oryginalnego materiału