Finansowe roz(g)rywki w Białej Podlaskiej, czyli jak młodzi ogarniają finanse

podlasianin.com.pl 11 godzin temu

Trwa czwarta edycja warsztatów edukacyjnych „Finansowe roz(g)rywki” dla uczniów z klas 5-8. Dotychczas w tym projekcie Santander Bank Polska przeszkolił 8 tysięcy nastolatków z 32 miast, a w tym roku do akcji dołączy około 2,5 tysiąca uczestników z kolejnych 10 polskich miejscowości. W warsztatach w Białej Podlaskiej wzięło udział aż 274 uczniów z 5 szkół podstawowych, łącznie z 13 klas.

„Finansowe roz(g)rywki” to projekt edukacyjny dla młodzieży z klas 5-8 szkół podstawowych. Jego celem jest przybliżenie uczniom zagadnień związanych z finansami – w sposób przystępny, angażujący i dopasowany do ich wieku. Dzięki praktycznej formule warsztatów, młodzi uczą się m.in. zarządzania budżetem, oszczędzania i zasad cyberbezpieczeństwa. Projekt realizuje Santander Bank Polska we współpracy z MCA BIS Sp. z o.o.

– Choć większość młodych ma już doświadczenia związane z finansami, to wciąż w niektórych obszarach brakuje im istotnej wiedzy. Stąd nasza inicjatywa interaktywnych warsztatów, które dowodzą, iż młodzi potrafią ogarniać finanse. Wystarczy pokazać im jak – mówi Agnieszka-Glińska-Pytlarz z Santander Bank Polska, odpowiedzialna za projekt „Finansowe roz(g)rywki”.

Nauka podczas gry

W trakcie warsztatów uczniowie dowiadują się m.in., jakie są rodzaje płatności, jak działa reklama, popyt i podaż, czym są pożyczki, odsetki, jak być bezpiecznym w sieci. Biorą też udział w grze strategicznej, podczas której mają za zadanie jak najlepiej zarządzić budżetem.

Jak relacjonuje Iwona Gładysz, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 3 im. M. Konopnickiej w Białej Podlaskiej, warsztaty dostarczają mnóstwo cennych informacji na temat cyberbezpieczeństwa finansowego i rozsądnego gospodarowania budżetem. I dodaje, iż dzięki profesjonalizmowi prowadzących, zajęcia zdobywają duże zainteresowanie wśród młodzieży.

Wiedza o finansach rośnie

Efektywność „Finansowych roz(g)rywek” potwierdzają dane z ankiet ewaluacyjnych, przeprowadzanych przed i po warsztatach. W 2024 roku średni wzrost poziomu wiedzy uczniów wyniósł aż 34 punkty procentowe. Największą poprawę – do 52 p.p. – odnotowano w pytaniach dotyczących lokat, kredytów i odsetek. Tak dobre wyniki to efekt m.in. angażującej formuły zajęć oraz grywalizacji. Wysoką jakość projektu potwierdzają również nauczyciele, którzy doceniają dopasowanie treści do wieku uczniów oraz profesjonalizm w przygotowaniu warsztatów.

– Zajęcia zostały zorganizowane w bardzo ciekawej formule. Prowadzący motywowali dzieci do aktywności. Dzięki przykładom z życia codziennego, dzieci poznały i zdefiniowały wiele pojęć ekonomicznych, o stopniu trudności adekwatnym do wieku uczestników – komentuje Ewa Piwoni, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Jana Kochanowskiego w Białej Podlaskiej.

Bank wspiera edukację

Edukacja finansowa jest dla Santander Bank Polska ważnym elementem działań dla społeczeństwa. Poza warsztatami „Finansowe roz(g)rywki”, od 2016 roku bank rozwija m.in. swój autorski program Finansiaki, wspierający kształtowanie kompetencji z zakresu finansów i przedsiębiorczości wśród najmłodszych. Projekt jest przeznaczony do nauczycieli i rodziców dzieci już od trzeciego roku życia i ma na celu ułatwienie dorosłym rozmów z dziećmi o finansach.

Na stronie internetowej https://www.santander.pl/finansiaki dostępne są przydatne artykuły, animacje, audiobooki, a także scenariusze lekcji oraz poradnik „Finansiaki. To My!”. Wskazówki, jak wprowadzać dzieci w świat finansów, można znaleźć również w social mediach projektu pod nazwą „Finansiaki to my” na Facebooku i Instagramie.

Idź do oryginalnego materiału