W Warszawie w dniach 24–25.04.2025 r. odbyła się ogólnopolska konferencja „System doskonalenia nauczycieli – dokąd zmierzamy?” zorganizowana przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w ramach projektu „Opracowanie rozwiązań zapewniających dostęp do wysokiej jakości zindywidualizowanego i spersonalizowanego doradztwa metodycznego”.
W wydarzeniu uczestniczyła wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer, która podkreśliła, iż efektywnego systemu edukacji nie da się stworzyć bez adekwatnie przygotowanych i wspieranych nauczycieli: „Nie będzie dobrej edukacji bez dobrych nauczycieli i nie będzie dobrych nauczycieli bez wsparcia metodycznego, bez dobrych mentorów, bez doskonalenia. W edukacji nic nie jest stałe – nowi uczniowie, nowe wyzwania, nowe reformy” – mówiła podczas otwarcia.
Tematem przewodnim wydarzenia była przyszłość systemu doskonalenia zawodowego nauczycieli, rozwój doradztwa metodycznego oraz tworzenie skutecznych narzędzi wspierających nauczycieli w codziennej pracy. Konferencja służyła nie tylko wymianie doświadczeń, ale też wypracowaniu rekomendacji, które będą mogły zostać wdrożone w praktyce. W wypowiedziach ekspertów wybrzmiało, iż nauczyciele potrzebują wsparcia swoich działań. To również bezpośredni wniosek wynikający z badań przedstawionych w raporcie „Młodzi nauczyciele odchodzą ze szkoły”.
Współpraca nauczycieli w szkołach wydaje się niewystarczająca, ale brakuje także sprawnie działającego i dostępnego dla wszystkich nauczyciela systemu doradztwa metodycznego. Projektowaniem zmiany zajmują się eksperci projektu „Doradztwo metodyczne”. Uczestniczący w konferencji przedstawiciele projektu zauważyli, iż prawidłowa kooperacja z doradcami metodycznymi może się okazać efektywną formą pomocy nauczycielom, szczególnie w kontekście nauczania zróżnicowanych grup dzieci czy uczniów. Jesteśmy pewni, iż specjalistyczne wsparcie proponowane w projekcie SCWEW przyczyni się do zaspokojenia potrzeb nauczycieli oraz rodziców.
Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą (SCWEW) – są nowym ogniwem w systemie wsparcia nauczycieli. SCWEW-y mają za zadanie nie tylko wspierać szkoły w zakresie edukacji włączającej, ale również dzielić się wiedzą, organizować szkolenia i współtworzyć lokalne sieci współpracy. To właśnie poprzez takie działania budowana jest inkluzywna i elastyczna edukacja, dostosowana do różnorodnych potrzeb uczniów.
Hasłem, które towarzyszyło tegorocznej edycji konferencji, były słowa przywołane przez Piotra Wasyluka: „Nawet przyszłość jest inna niż kiedyś”. W tym prostym zdaniu zawarta jest głęboka refleksja – edukacja musi odpowiadać na zmieniające się wyzwania, a system wspierania nauczycieli powinien być dynamiczny, elastyczny i gotowy na przyszłość.
Jednym z wątków, które przewijały się w wystąpieniach konferencyjnych, była kwestia dobrostanu osób udzielających wsparcia. Ułatwia on pozytywne relacje doradców metodycznych i nauczycieli, a jedni i drudzy potrzebują przyjaznej atmosfery i warunków sprzyjających wspólnej pracy.
Uczestnicy konferencji mieli przestrzeń do rozmów, dzielenia się doświadczeniem, pomysłami i planami na przyszłość. Wydarzenie inspirowało także do stawiania pytań: Co się zmienia? Co warto zmienić? A co już działa i wymaga jedynie wzmocnienia? Mamy nadzieję, iż odpowiedzi powstaną w kolejnych fazach realizacji projektu!
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE