Krakowianie zadłużeni na ponad 51 milionów złotych. Rachunki za telefon wymykają się spod kontroli

krknews.pl 9 godzin temu

Kraków znalazł się na drugim miejscu w Polsce pod względem zaległości wobec operatorów telekomunikacyjnych. Według najnowszego raportu BIG InfoMonitor, łączna wartość nieopłaconych rachunków mieszkańców miasta sięgnęła 51,4 mln zł. To mniej tylko niż w Warszawie, gdzie suma długów zbliża się do 130 mln zł.

Na liście miast z największym zadłużeniem wobec firm telekomunikacyjnych tuż za Krakowem znalazły się Poznań (43,8 mln zł), Łódź (42,3 mln zł) i Wrocław (40,6 mln zł). Eksperci zwracają uwagę, iż nie chodzi tylko o wielkość miasta – równie istotna jest liczba aktywnych umów, gęstość zabudowy i poziom cyfryzacji życia mieszkańców.

– W Krakowie mamy do czynienia z dużą koncentracją usług cyfrowych, co zwiększa ryzyko zadłużenia. Im więcej umów, tym większe ryzyko, iż w razie problemów finansowych klient przestanie płacić – komentuje Paweł Szarkowski, prezes BIG InfoMonitor.

Mniej dłużników, większy dług

W całej Polsce w rejestrze BIG InfoMonitor figuruje w tej chwili niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wobec operatorów telekomunikacyjnych. To mniej niż cztery lata temu, kiedy dłużników było ponad 407 tys. Ale suma zadłużenia spadła nieznacznie – zaledwie o około 330 mln zł. W efekcie przeciętny dług przypadający na jedną osobę wzrósł z 4370 zł do ponad 4830 zł.

– Ryzyko nie zniknęło. Przesunęło się z masowego zadłużenia na mniej liczną, ale bardziej problematyczną grupę klientów – mówi Szarkowski.

W Krakowie ten trend jest widoczny. Mimo iż liczba dłużników nie rośnie, ich zobowiązania są coraz trudniejsze do odzyskania. Operatorzy mierzą się dziś z innym typem niewypłacalności – bardziej skoncentrowanej, często dotykającej długoletnich użytkowników.

Z danych BIG InfoMonitor wynika, iż zadłużenie dotyczy przede wszystkim osób w wieku produkcyjnym. Najwięcej zaległości generują klienci w wieku 35–44 lata – ponad 66 tys. osób. Kolejne miejsca zajmują osoby w wieku 25–34 lat (56 tys.) i 45–54 lat (51,6 tys.). To grupa szczególnie aktywna zawodowo i cyfrowo – korzystająca z wielu usług jednocześnie.

– Wystarczy kilka miesięcy problemów finansowych, by rachunki za telefon, internet i sprzęt zaczęły się piętrzyć. To nie są dziś kwoty rzędu 100–200 zł. Zaległości sięgają kilku, czasem kilkunastu tysięcy – zaznacza analityk BIG InfoMonitor.

Firmy też zalegają

W całym kraju ponad 52 tys. firm nie reguluje terminowo zobowiązań wobec operatorów. Dotyczy to również krakowskich przedsiębiorstw. Chodzi m.in. o firmy korzystające z pakietowych usług internetowych, centrali telefonicznych czy rozliczeń zbiorczych. Zaległości te często są zgłaszane z opóźnieniem, co zwiększa ryzyko strat po stronie operatorów.

Operatorzy coraz częściej korzystają z danych gospodarczych, by już na etapie podpisywania umowy ocenić wiarygodność klienta.

– W Krakowie, gdzie cyfryzacja usług miejskich, edukacji czy transportu jest zaawansowana, problem zadłużenia wobec telekomów nie powinien być ignorowany. Może wpływać nie tylko na bilanse operatorów, ale też pośrednio na dostępność usług i tempo transformacji cyfrowej miasta – ocenia dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.

Idź do oryginalnego materiału