NMT i Muzeum i Instytut Zoologii PAN zaprasza grupy szkolne na nowe zajęcia warsztatowe dla uczniów klas 1-8 szkół podstawowych
Narodowe Muzeum Techniki we współpracy z Muzeum i Instytut Zoologii Polskiej Akademii Nauk zaprasza grupy szkolne na zajęcia muzealno – warsztatowe, organizowane w siedzibie głównej NMT, Plac Defilad 1. Zajęcia, prowadzone przez pracowników naukowych Instytutu, przeznaczone są dla uczniów klas 1-8 szkół podstawowych.
Terminy:
- 7 października 2025 r. godz. 9.30 – 10.45, 11.00 – 12.15, 12.30 – 14.00
- 15 października 2025 r. godz. 9.30 – 10.45, 11.00 – 12.15, 12.30 – 14.00
- 12 listopada 2025 r. godz. 9.30 – 10.45, 11.00 – 12.15, 12.30 – 14.00
- 25 listopada 2025 r. godz. 9.30 – 10.45, 11.00 – 12.15, 12.30 – 14.00
Na zajęcia obowiązują zapisy. Zgłoszenia proszę kierować na adres: rezerwacja@nmt.waw.pl, dodając w tytule hasło: MOTYLE. Liczebność grup nie może przekraczać 30 osób uczestniczących plus 2- 5 opiekunów. Zajęcia są płatne na zasadach ogólnych NMT, dostępnych w cenniku.
Przyroda największym wynalazcą – motyle
Grupa wiekowa: Klasy 1–8 szkoły podstawowej (dostosowanie treści do poziomu wiekowego uczestników)
Czas trwania: 60–90 minut
Opis ogólny: Zajęcia wprowadzają uczniów w świat bioniki – dziedziny nauki, która czerpie inspiracje z natury. Uczestnicy dowiedzą się, jak ludzie wykorzystali rozwiązania zaczerpnięte od owadów, w szczególności motyli, do tworzenia wynalazków technicznych. Uczniowie będą korzystać z mikroskopów optycznych, aby z bliska obejrzeć struktury skrzydeł motyli, aparaty gębowe owadów i ich oczy. Następnie wspólnie odkryją, jak te cechy zostały wykorzystane w inżynierii, optyce, robotyce czy projektowaniu materiałów.
Cele edukacyjne:
- Rozwijanie umiejętności obserwacji mikroskopowej i analizy struktur biologicznych.
- Poznanie przykładów wynalazków inspirowanych światem przyrody.
- Kształtowanie postaw badawczych i rozbudzanie ciekawości poznawczej.
- Wzmacnianie świadomości o związkach między nauką przyrodniczą a techniką.
Zakres treści:
- Czym jest bionika? Przykłady wynalazków inspirowanych naturą.
- Obserwacja przez mikroskopy optyczne: o Skrzydła motyla – struktury mikroskopowe a zjawisko iryzacji (inspiracja dla farb i materiałów odbijających światło).
- Oczy owadów – złożone oczy jako inspiracja dla kamer panoramicznych i czujników ruchu.
- Aparaty gębowe owadów – różnorodność form i ich odpowiedniki w technologii (np. sondy, pompki).
Zakres prac praktycznych dla klas 1–4:
- Obserwacja skrzydeł motyla pod lupą i mikroskopem USB – rysowanie tego, co widzą,
- Kolorowe skrzydła – efekt iryzacji: tworzenie skrzydełek z papieru holograficznego.
Zakres prac praktycznych dla klas 5–8:
- Analiza pod mikroskopem: dokumentowanie obserwacji (zdjęcia, rysunki), opisywanie budowy skrzydeł i oczu – porównanie z rozwiązaniami technicznymi,
- Robimy łapacze snów ze skrzydeł motyli z papieru, sznurka i patyków.