Lekcje muzealne – przyroda największym wynalazcą

nmt.waw.pl 2 dni temu

NMT i Muzeum i Instytut Zoologii PAN zaprasza grupy szkolne na nowe zajęcia warsztatowe dla uczniów klas 1-8 szkół podstawowych

Narodowe Muzeum Techniki we współpracy z Muzeum i Instytut Zoologii Polskiej Akademii Nauk zaprasza grupy szkolne na zajęcia muzealno – warsztatowe, organizowane w siedzibie głównej NMT, Plac Defilad 1. Zajęcia, prowadzone przez pracowników naukowych Instytutu, przeznaczone są dla uczniów klas 1-8 szkół podstawowych.

Terminy:

  • 7 października 2025 r. godz. 9.30 – 10.45, 11.00 – 12.15, 12.30 – 14.00
  • 15 października 2025 r. godz. 9.30 – 10.45, 11.00 – 12.15, 12.30 – 14.00
  • 12 listopada 2025 r. godz. 9.30 – 10.45, 11.00 – 12.15, 12.30 – 14.00
  • 25 listopada 2025 r. godz. 9.30 – 10.45, 11.00 – 12.15, 12.30 – 14.00

Na zajęcia obowiązują zapisy. Zgłoszenia proszę kierować na adres: rezerwacja@nmt.waw.pl, dodając w tytule hasło: MOTYLE. Liczebność grup nie może przekraczać 30 osób uczestniczących plus 2- 5 opiekunów. Zajęcia są płatne na zasadach ogólnych NMT, dostępnych w cenniku.

Przyroda największym wynalazcą – motyle

Grupa wiekowa: Klasy 1–8 szkoły podstawowej (dostosowanie treści do poziomu wiekowego uczestników)

Czas trwania: 60–90 minut

Opis ogólny: Zajęcia wprowadzają uczniów w świat bioniki – dziedziny nauki, która czerpie inspiracje z natury. Uczestnicy dowiedzą się, jak ludzie wykorzystali rozwiązania zaczerpnięte od owadów, w szczególności motyli, do tworzenia wynalazków technicznych. Uczniowie będą korzystać z mikroskopów optycznych, aby z bliska obejrzeć struktury skrzydeł motyli, aparaty gębowe owadów i ich oczy. Następnie wspólnie odkryją, jak te cechy zostały wykorzystane w inżynierii, optyce, robotyce czy projektowaniu materiałów.

Cele edukacyjne:

  • Rozwijanie umiejętności obserwacji mikroskopowej i analizy struktur biologicznych.
  • Poznanie przykładów wynalazków inspirowanych światem przyrody.
  • Kształtowanie postaw badawczych i rozbudzanie ciekawości poznawczej.
  • Wzmacnianie świadomości o związkach między nauką przyrodniczą a techniką.

Zakres treści:

  • Czym jest bionika? Przykłady wynalazków inspirowanych naturą.
  • Obserwacja przez mikroskopy optyczne: o Skrzydła motyla – struktury mikroskopowe a zjawisko iryzacji (inspiracja dla farb i materiałów odbijających światło).
  • Oczy owadów – złożone oczy jako inspiracja dla kamer panoramicznych i czujników ruchu.
  • Aparaty gębowe owadów – różnorodność form i ich odpowiedniki w technologii (np. sondy, pompki).

Zakres prac praktycznych dla klas 1–4:

  • Obserwacja skrzydeł motyla pod lupą i mikroskopem USB – rysowanie tego, co widzą,
  • Kolorowe skrzydła – efekt iryzacji: tworzenie skrzydełek z papieru holograficznego.

Zakres prac praktycznych dla klas 5–8:

  • Analiza pod mikroskopem: dokumentowanie obserwacji (zdjęcia, rysunki), opisywanie budowy skrzydeł i oczu – porównanie z rozwiązaniami technicznymi,
  • Robimy łapacze snów ze skrzydeł motyli z papieru, sznurka i patyków.
Idź do oryginalnego materiału