Temat projektu: Makieta pokoju nastolatka
Przedmiot: technika
Uczestnicy projektu: projekt kierowany jest do uczniów klasy 6a
Osoby realizujące: nauczyciel techniki
Motto:
„Zawsze wydaje się niemożliwe, dopóki nie zostanie zrobione.”
Bill Gates
Termin realizacji: 22.10.2025r. – 19.11.2025r.
Uzasadnienie wyboru tematu:
Temat projektu „Makieta pokoju nastolatka” został wybrany, ponieważ pozwala na przystępny i kreatywny sposób przedstawić najważniejsze cechy oraz potrzeby młodego człowieka w okresie dojrzewania. Nastolatek znajduje się w dynamicznej fazie rozwoju – zarówno fizycznego jak i emocjonalnego – dlatego stworzenie makiety umożliwia lepsze zrozumienie zmian zachodzących w tym wieku. Projekt rozwija umiejętności praktyczne, takie jak planowanie, projektowanie przestrzenne oraz twórcze myślenie. Makieta jest również atrakcyjną formą prezentacji, która angażuje odbiorcę i ułatwia przedstawienie tematu w sposób czytelny i interesujący. Wybór tematu wynika także z jego dużej aktualności – okres dorastania dotyczy każdego młodego człowieka, a lepsze zrozumienie potrzeb i problemów nastolatków pomaga w budowaniu pozytywnych relacji oraz świadomym podejmowaniu decyzji. Dzięki temu projekt ma nie tylko wartość edukacyjną, ale również praktyczną.
Cele operacyjne projektu:
– uczeń wie, jakie elementy są najważniejsze w projektowaniu funkcjonalnego pokoju nastolatka,
– uczeń zna różne materiały konstrukcyjne, które można wykorzystać do tworzenia makiety,
– uczeń zna zasady urządzania małych pokoi, zasady estetyki.
– uczeń potrafi zaplanować i zaprojektować przestrzeń pokoju nastolatka,
– uczeń rozwinie kreatywność myślenia, pomysłowość i projektowania wnętrz
– uczeń umie określić obszary przeznaczone do wykonywania określonych czynności,
– uczeń utrwali wiedzę z zakresu projektowania technicznego,
– uczeń pogłębi zdolność do pracy w grupie i samodzielnej pracy,
– uczeń rozwinie wyobraźnię przestrzenną i myślenie projektowe.
– uczeń wzmocni poczucie estetyki i umiejętności prezentacji własnych pomysłów.
Metody:
Projekt realizowany jest z użyciem metod aktywizujących, z zachowaniem cyklu uczenia się przez praktyczne działanie.
Oczekiwane efekty :
Zakładane rezultaty:
– rozwój kreatywności i poczucia estetyki
– umiejętność współpracy przy realizacji projektu grupowego
– odtworzenie podstawowych elementów wyposażenia pokoju
– powstanie estetycznej i funkcjonalnej makiety pokoju nastolatka gotowej do zaprezentowania przed klasą
– makieta będzie mogła posłużyć jako przykład na wystawie szkolnej lub podczas lekcji techniki
Opis zadania projektowego
Zadanie projektowe uczniów polegało na wykonaniu makiety pokoju z wydzielonymi strefami odpoczynku, nauki i zabawy. Zadanie praktyczne poprzedzone zostało cykl zajęć na temat projektowania i urządzania wygodnego oraz funkcjonalnego pokoju. Przedsięwzięcie to również zostało poprzedzone wykonaniem szkicu pokoju. Uczniowie musieli najpierw zaprojektować i zaplanować swoją pracę, uwzględniając materiały i etapy działań. Uczniowie swoje marzenia przenieśli na karton, w którym umieszczali meble, dywany oraz inne niezbędne akcesoria tworząc kompozycje według własnego pomysłu. Liczyła się kreatywność, estetyka i ostateczny efekt wykonania projektu.
Podział na grupy
System podziału na poszczególne zespoły odbywał się poprzez dobór samodzielny uczniów. Klasa podzielona na 8 zespołów. Poszczególne zespoły wybrały ze swojego grona lidera czyli osobę, która koordynowała prace zespołu. Z grupami zostały omówione zadania, sposób i czas prezentacji. Uczniowie zostali zapoznani z kryteriami oraz sposobem oceny projektu. Projekt obejmuje zajęcia praktyczne, podczas których uczniowie zastosują zdobytą wiedzę w działaniu praktycznym.
Kryteria oceny grup
1. Zgodność wykonania zadania projektowego z wcześniejszymi ustaleniami (czy makieta pokazuje miejsce do nauki zabawy i odpoczynku oraz odpowiedni dobór materiałów).
2. Estetyka (dokładność, kolory, dekoracje) i staranność wykonania.
3. Prezentacja efektów pracy grupy (czego się nauczyli tworząc makietę).
Terminy konsultacji
Uczniowie konsultowali się z nauczycielem na lekcjach techniki w środy. Do komunikacji z uczniami wykorzystano również narzędzie informatyczne: dziennik elektroniczny librus,
Podsumowanie projektu:
Adresatami i odbiorcami prezentacji projektu edukacyjnego „Makieta pokoju nastolatka” byli uczniowie klasy 6a. Publiczna prezentacja zadań projektu odbyła się podczas lekcji techniki w dn. 19.11.2025r. i miała przede wszystkim na celu kształtowanie umiejętności wypowiadania się na forum. Prezentacja umożliwiła rozwinięcie umiejętności autoprezentacji i refleksji nad przebiegiem pracy. Dzięki realizacji zadania uczniowie zrozumieli, w jaki sposób teoria może zostać wykorzystana w praktyce, a także jak wygląda proces projektowania przestrzennego – od pomysłu aż po wykonanie. Było to interesujące i angażujące zadanie, które pozwoliło uczniom rozwijać zdolności manualne i kreatywne myślenie. Ponadto praca nad projektem wymagała wyobraźni, dokładności, cierpliwości i planowania, uczniowie poradzili sobie z tym doskonale. To był naprawdę kreatywny i inspirujący czas spędzony na lekcjach techniki. Efekty ich pracy zostały można było podziwiać w korytarzu na parterze szkoły.
Ewaluacja:
Analiza:
Projekt pozwolił rozwinąć u uczniów umiejętności planowania, organizowania pracy, kreatywności oraz zdolności manualnych. Nauczył ich również cierpliwości i konsekwencji w działaniu. Prezentacja makiety pokazała, iż uczniowie potrafią przedstawić i uzasadnić swoje decyzje projektowe.
Ocena:
– samoocena podjętych działań przez każdego z uczestników projektu
– ocena zespołu projektowego przez nauczyciela techniki
– podziękowania i gratulacje ze strony nauczyciela ze wskazaniem wszystkich mocnych stron pracy całej klasy.
Ogólnie oceniam projekt bardzo pozytywnie, cele zostały osiągnięte, makiety wykonane starannie, a cały proces pracy dostarczył wielu nowych doświadczeń i umiejętności.
Opiekun projektu
Dariusz Kieglerski
Karta oceny grup
Ocena wkładu pracy grup w realizację projektu. Przyznanie w każdym kryterium od 1 do 6 p.
| GRUPA … | punktacja |
| 1. Zgodność wykonania zadania projektowego z wcześniejszymi ustaleniami (czy makieta pokazuje miejsce do nauki zabawy i odpoczynku oraz odpowiedni dobór materiałów) | |
| 2. Estetyka (dokładność, kolory, dekoracje) i staranność wykonania | |
| 3. Prezentacja efektów pracy grupy (czego się nauczyli tworząc makietę) | |
| SUMA PUNKTÓW |
Projekt kończy się oceną, która jest wynikiem etapowej pracy nad projektem.
Ocena uzależniona jest od ilości zdobytych punktów.
Kryteria punktowe:
18 pkt – celujący
17 pkt – bardzo dobry +
16 pkt – bardzo dobry
15 pkt – bardzo dobry –
14 pkt – dobry +
13 pkt – dobry
12 pkt – dobry –
11 pkt – dostateczny +
10 pkt – dostateczny
9 pkt – dostateczny –
8 pkt – dopuszczający +
7 pkt – dopuszczający
6 – 0 pkt – niedostateczny


















