„Makieta pokoju nastolatka” – klasa VIa D. Kieglerski

zpo1mlawa.pl 3 tygodni temu

Temat projektu: Makieta pokoju nastolatka

Przedmiot: technika

Uczestnicy projektu: projekt kierowany jest do uczniów klasy 6a

Osoby realizujące: nauczyciel techniki

Motto:

„Zawsze wydaje się niemożliwe, dopóki nie zostanie zrobione.”

Bill Gates

Termin realizacji: 22.10.2025r. – 19.11.2025r.

Uzasadnienie wyboru tematu:

Temat projektu „Makieta pokoju nastolatka” został wybrany, ponieważ pozwala na przystępny i kreatywny sposób przedstawić najważniejsze cechy oraz potrzeby młodego człowieka w okresie dojrzewania. Nastolatek znajduje się w dynamicznej fazie rozwoju – zarówno fizycznego jak i emocjonalnego – dlatego stworzenie makiety umożliwia lepsze zrozumienie zmian zachodzących w tym wieku. Projekt rozwija umiejętności praktyczne, takie jak planowanie, projektowanie przestrzenne oraz twórcze myślenie. Makieta jest również atrakcyjną formą prezentacji, która angażuje odbiorcę i ułatwia przedstawienie tematu w sposób czytelny i interesujący. Wybór tematu wynika także z jego dużej aktualności – okres dorastania dotyczy każdego młodego człowieka, a lepsze zrozumienie potrzeb i problemów nastolatków pomaga w budowaniu pozytywnych relacji oraz świadomym podejmowaniu decyzji. Dzięki temu projekt ma nie tylko wartość edukacyjną, ale również praktyczną.

Cele operacyjne projektu:

– uczeń wie, jakie elementy są najważniejsze w projektowaniu funkcjonalnego pokoju nastolatka,

– uczeń zna różne materiały konstrukcyjne, które można wykorzystać do tworzenia makiety,

– uczeń zna zasady urządzania małych pokoi, zasady estetyki.

– uczeń potrafi zaplanować i zaprojektować przestrzeń pokoju nastolatka,

– uczeń rozwinie kreatywność myślenia, pomysłowość i projektowania wnętrz

– uczeń umie określić obszary przeznaczone do wykonywania określonych czynności,

– uczeń utrwali wiedzę z zakresu projektowania technicznego,

– uczeń pogłębi zdolność do pracy w grupie i samodzielnej pracy,

– uczeń rozwinie wyobraźnię przestrzenną i myślenie projektowe.

– uczeń wzmocni poczucie estetyki i umiejętności prezentacji własnych pomysłów.

Metody:

Projekt realizowany jest z użyciem metod aktywizujących, z zachowaniem cyklu uczenia się przez praktyczne działanie.

Oczekiwane efekty :

Zakładane rezultaty:

– rozwój kreatywności i poczucia estetyki

– umiejętność współpracy przy realizacji projektu grupowego

– odtworzenie podstawowych elementów wyposażenia pokoju

– powstanie estetycznej i funkcjonalnej makiety pokoju nastolatka gotowej do zaprezentowania przed klasą

– makieta będzie mogła posłużyć jako przykład na wystawie szkolnej lub podczas lekcji techniki

Opis zadania projektowego

Zadanie projektowe uczniów polegało na wykonaniu makiety pokoju z wydzielonymi strefami odpoczynku, nauki i zabawy. Zadanie praktyczne poprzedzone zostało cykl zajęć na temat projektowania i urządzania wygodnego oraz funkcjonalnego pokoju. Przedsięwzięcie to również zostało poprzedzone wykonaniem szkicu pokoju. Uczniowie musieli najpierw zaprojektować i zaplanować swoją pracę, uwzględniając materiały i etapy działań. Uczniowie swoje marzenia przenieśli na karton, w którym umieszczali meble, dywany oraz inne niezbędne akcesoria tworząc kompozycje według własnego pomysłu. Liczyła się kreatywność, estetyka i ostateczny efekt wykonania projektu.

Podział na grupy

System podziału na poszczególne zespoły odbywał się poprzez dobór samodzielny uczniów. Klasa podzielona na 8 zespołów. Poszczególne zespoły wybrały ze swojego grona lidera czyli osobę, która koordynowała prace zespołu. Z grupami zostały omówione zadania, sposób i czas prezentacji. Uczniowie zostali zapoznani z kryteriami oraz sposobem oceny projektu. Projekt obejmuje zajęcia praktyczne, podczas których uczniowie zastosują zdobytą wiedzę w działaniu praktycznym.

Kryteria oceny grup

1. Zgodność wykonania zadania projektowego z wcześniejszymi ustaleniami (czy makieta pokazuje miejsce do nauki zabawy i odpoczynku oraz odpowiedni dobór materiałów).

2. Estetyka (dokładność, kolory, dekoracje) i staranność wykonania.

3. Prezentacja efektów pracy grupy (czego się nauczyli tworząc makietę).

Terminy konsultacji

Uczniowie konsultowali się z nauczycielem na lekcjach techniki w środy. Do komunikacji z uczniami wykorzystano również narzędzie informatyczne: dziennik elektroniczny librus,

Podsumowanie projektu:

Adresatami i odbiorcami prezentacji projektu edukacyjnego „Makieta pokoju nastolatka” byli uczniowie klasy 6a. Publiczna prezentacja zadań projektu odbyła się podczas lekcji techniki w dn. 19.11.2025r. i miała przede wszystkim na celu kształtowanie umiejętności wypowiadania się na forum. Prezentacja umożliwiła rozwinięcie umiejętności autoprezentacji i refleksji nad przebiegiem pracy. Dzięki realizacji zadania uczniowie zrozumieli, w jaki sposób teoria może zostać wykorzystana w praktyce, a także jak wygląda proces projektowania przestrzennego – od pomysłu aż po wykonanie. Było to interesujące i angażujące zadanie, które pozwoliło uczniom rozwijać zdolności manualne i kreatywne myślenie. Ponadto praca nad projektem wymagała wyobraźni, dokładności, cierpliwości i planowania, uczniowie poradzili sobie z tym doskonale. To był naprawdę kreatywny i inspirujący czas spędzony na lekcjach techniki. Efekty ich pracy zostały można było podziwiać w korytarzu na parterze szkoły.

Ewaluacja:

Analiza:

Projekt pozwolił rozwinąć u uczniów umiejętności planowania, organizowania pracy, kreatywności oraz zdolności manualnych. Nauczył ich również cierpliwości i konsekwencji w działaniu. Prezentacja makiety pokazała, iż uczniowie potrafią przedstawić i uzasadnić swoje decyzje projektowe.

Ocena:

– samoocena podjętych działań przez każdego z uczestników projektu

– ocena zespołu projektowego przez nauczyciela techniki

– podziękowania i gratulacje ze strony nauczyciela ze wskazaniem wszystkich mocnych stron pracy całej klasy.

Ogólnie oceniam projekt bardzo pozytywnie, cele zostały osiągnięte, makiety wykonane starannie, a cały proces pracy dostarczył wielu nowych doświadczeń i umiejętności.

Opiekun projektu

Dariusz Kieglerski

Karta oceny grup

Ocena wkładu pracy grup w realizację projektu. Przyznanie w każdym kryterium od 1 do 6 p.

GRUPA …punktacja
1. Zgodność wykonania zadania projektowego z wcześniejszymi ustaleniami (czy makieta pokazuje miejsce do nauki zabawy i odpoczynku oraz odpowiedni dobór materiałów)
2. Estetyka (dokładność, kolory, dekoracje) i staranność wykonania
3. Prezentacja efektów pracy grupy (czego się nauczyli tworząc makietę)
SUMA PUNKTÓW

Projekt kończy się oceną, która jest wynikiem etapowej pracy nad projektem.

Ocena uzależniona jest od ilości zdobytych punktów.

Kryteria punktowe:

18 pkt – celujący

17 pkt – bardzo dobry +

16 pkt – bardzo dobry

15 pkt – bardzo dobry –

14 pkt – dobry +

13 pkt – dobry

12 pkt – dobry –

11 pkt – dostateczny +

10 pkt – dostateczny

9 pkt – dostateczny –

8 pkt – dopuszczający +

7 pkt – dopuszczający

6 – 0 pkt – niedostateczny

Idź do oryginalnego materiału