MEN chce uprościć zatrudnianie specjalistów. Zmiany w Karcie nauczyciela

warszawawpigulce.pl 6 godzin temu

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt zmian, które mają ułatwić funkcjonowanie placówek oświatowych i poprawić dostęp uczniów do specjalistycznego wsparcia. Propozycja nowelizacji ustawy trafiła już do opiniowania, a nowe rozwiązania mają obowiązywać przez najbliższe lata.

Fot. Warszawa w Pigułce

Nowy zapis w Karcie nauczyciela. MEN chce ułatwić zatrudnianie specjalistów

Ministerstwo Edukacji Narodowej proponuje zmiany, które mogą znacząco wpłynąć na sytuację kadrową w niepublicznych szkołach i przedszkolach. Nowelizacja Karty nauczyciela zakłada nowe zasady zatrudniania nauczycieli specjalistów, takie jak psycholodzy, pedagodzy czy logopedzi.

Nowe zasady zatrudniania do 2027 roku

Zgodnie z projektem, do 31 sierpnia 2027 roku niepubliczne placówki będą mogły zatrudniać specjalistów nie tylko na podstawie umowy o pracę, ale także w innej formie – pod warunkiem, iż relacja nie nosi cech stosunku pracy. Co ważne, dopuszczalny wymiar godzin zostanie zwiększony z 4 do 9 godzin tygodniowo.

Zmiana ma na celu ułatwienie realizacji obowiązujących standardów zatrudnienia, które wciąż nie są spełniane przez większość szkół niepublicznych. Według danych Systemu Informacji Oświatowej, tylko 24 proc. takich placówek spełnia obecne wymogi.

Kto będzie mógł prowadzić zajęcia?

Nowe przepisy dopuszczają zatrudnienie nauczyciela specjalisty w alternatywnej formie, jeśli:

  • nie toczy się wobec niego postępowanie karne ani dyscyplinarne,
  • nie był skazany za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe,
  • nie został ukarany dyscyplinarnie w ciągu ostatnich 3 lat,
  • ma wymagane kwalifikacje.

Dodatkowo zaproponowano przelicznik, według którego każda godzina zajęć zrealizowanych na podstawie takiej umowy będzie liczona jako 1/20 etatu nauczyciela z obowiązkowym wymiarem 20 godzin tygodniowo.

Więcej wsparcia bez biurokracji

Zmiany wpisują się w szerszy plan standaryzacji zatrudnienia specjalistów w przedszkolach i szkołach, zapoczątkowany 1 września 2022 roku. Od września 2024 r. ma rozpocząć się drugi etap reformy.

Celem jest zwiększenie dostępności wsparcia psychologicznego i pedagogicznego dla uczniów bez potrzeby posiadania orzeczeń czy opinii z poradni. Dzięki temu dzieci szybciej otrzymają potrzebną pomoc.

Kiedy zmiany wejdą w życie?

Projekt nowelizacji trafił już do opiniowania. Zgodnie z planem MEN, nowe przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Idź do oryginalnego materiału