Przez tydzień Akademia Zamojska gościła w swoich murach studentów i wykładowców z Grecji oraz Rumunii, którzy przebywali w Polsce w ramach programu Erasmus+ BIP (Blended Intensive Programme). Wspólne zajęcia, warsztaty, wycieczki po Roztoczu oraz regionie czy zwiedzanie Zamościa – krótko mówiąc działo się!
Do Hetmańskiego Grodu i Akademii założonej przez Jana Zamoyskiego studenci z zagranicy przybyli 8 czerwca. Goście z Uniwersytetu w Patras oraz Uniwersytetu Babeș-Bolyai w Klużu-Napoce przyjechali na zaproszenie Instytutu Pedagogiki AZ. Podczas inauguracji 9 czerwca br. powitał ich rektor Akademii Zamojskiej dr hab. Paweł Skrzydlewski, prof. AZ oraz dr hab. Przemysław Czarnek, były minister edukacji i nauki, wykładowca Instytutu Prawa AZ. W uroczystym spotkaniu ze studentami z zagranicy udział wzięli również dr hab. Ryszard Skrzyniarz, prof. AZ – prorektor ds. nauki i współpracy z zagranicą, dr Łukasz Potocki – dziekan Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych AZ, dr inż. Agata Waszek – dyrektor Instytutu Pedagogiki AZ oraz dr Wojciech Kozak – dyrektor Instytutu Filologii AZ, a także pracownicy i studenci pedagogiki i anglistyki Akademii Zamojskiej.
Uniwersytet w Patras to trzeci co do wielkości uniwersytetem w Grecji pod względem liczby studentów, wykładowców, personelu administracyjnego, liczby wydziałów i przyznanych stopni naukowych. Z kolei Uniwersytet Babeș-Bolyai w Klużu-Napoce jest dziś najstarszym, największym i pod wieloma względami najbardziej prestiżowym uniwersytetem w Rumunii i jest klasyfikowany jako zaawansowany uniwersytet badawczo-edukacyjny.
Temat przewodni programu to „Between tradition and modernity: evolution of values and customs in European societies – learning through experience”.
– Celem kursu było rozwinięcie umiejętności analizowania przemian wartości i obyczajów w Europie, a także w perspektywie lokalnej przy użyciu aktywnych metod uczenia się, takich jak dyskusje, studia przypadków i praca projektowa w grupach międzynarodowych – mówi dr inż. Agata Waszek, dyrektor Instytutu Pedagogiki AZ. Za organizację przedsięwzięcia odpowiedzialne były dr hab. Anna Jawor oraz dr Katarzyna Sabat.
Uczestnicy z uczelni partnerskich wzięli udział w wykładach i warsztatach, podczas których dzielili się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami. Wykład wprowadzający do kursu wygłosiła dr hab. Anna Jawor z Instytutu Pedagogiki AZ „From Hierarchy to Mutuality. Transforming Values and Social Norms in Poland”. Po nim odbył się wykład i warsztaty przygotowane przez prof. Nektariosa Stellakisa z Department of Educational Sciences and Early Childhood Education Uniwersytetu w Patras „Tradition in Modernity and Post-Modernity and Vice Versa”. Zajęcia z gośćmi z zagranicy prowadzili również pracownicy Instytutu Pedagogiki AZ: dr Anna Suska-Zakaszewska „Changes in Social Values and Their Impact on Stress and Burnout”, dr Ewelina Okoniewska „Well-being as a Modern Value in Human Life” oraz dr Katarzyna Sabat „Intergenerational Transmission of Values in the Family. What do We Know About our Ancestors?”. Odbyły się również dwudniowe warsztaty prowadzone przez prof. Urszulę Markowską-Manistę z Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego i Evangelische Hochschule w Darmstadt „Intercultural Knowledge and the Traditions of a Place”. Studenci wzięli również udział w debacie prowadzonej przez mgr Tamarę Woińską z Instytutu Filologii AZ „International Students Debate on Hot Issues of the Youth”. Warto dodać, iż wszystkie warsztaty angażowały nie tylko studentów zagranicznych, ale także polskich, z pedagogiki i filologii. Jednym z ich celów była integracja naszych środowisk.
Studenci z zagranicy wraz ze swoimi wykładowcami odwiedzili Przedszkole Miejskie Nr 10 w Zamościu. Dr Monika Cieślak, dyrektor przedszkola a jednocześnie wykładowca w Instytucie Pedagogiki AZ, oprowadziła gości po placówce – począwszy od szatni, sal dziecięcych, gabinetów specjalistów, aż po pion kuchenny oraz przedszkolny plac zabaw. Wykładowcy zapoznali się z organizacją pracy przedszkola, a także z założeniami programu nauczania. Z dużym zaciekawieniem oglądali aranżacje i wyposażenie sal w pomoce dydaktyczne, zabawki, jak też materiały dostępne dla dzieci tj. karty pracy dla różnych grup wiekowych. Dzieci przedszkolne radośnie witały gości, a pod koniec wizyty wręczyły pamiątkowe upominki.
Walor edukacyjny miały również wizyty gości w zamojskich instytucjach: Książnicy Zamojskiej, ZAK-u, BWA – Galerii Zamojskiej oraz Muzeum Zamojskim. Studenci wzięli również udział w spotkaniu z prof. Markiem Pietrasiem, dyrektorem Instytutu Stosunków Międzynarodowych Wydziału Politologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie.
Poza wspólnymi zajęciami studenci i wykładowcy z Rumunii i Grecji mieli zapewniony bogaty program krajoznawczy. Podczas zwiedzania Zamościa poznali uroki Starego Miasta, zwiedzili gmach dawnej Akademii Zamojskiej, elementy fortyfikacji i ich zakamarki, niezapomnianych wrażeń dostarczył wystrzał z armaty. Podczas oprowadzania byli też w Parku Miejskim, Katedrze i najpiękniejszych zamojskich podwórkach.
Z kolei podczas wycieczki do Zwierzyńca goście mieli okazję poznać piękno przyrody Roztoczańskiego Parku Narodowego. Zabudowania dawnego zarządu Ordynacji Zamojskiej, Kościół na wodzie, browar, Karczma Młyn, Bukowa Góra, Staw Echo i koniki polskie – to główne atrakcje tej wyprawy. Goście mieli też okazję spróbować dań polskiej kuchni w Zajeździe Kalinka w pobliskich Kaczórkach.
– Ponieważ BIP Erasmus+ jest programem Unii Europejskiej zależało nam, żeby pokazać gościom również Lublin. To tam podpisano Unię Polsko-Litewską, która przez wielu historyków jest uznawana za prekursorkę Unii Europejskiej. „Od Unii Lubelskiej do Unii Europejskiej” mówił Jan Paweł II, zachęcając Polaków do przystąpienia do UE. Zagraniczni goście, oprócz Starego Miasta, zwiedzili więc również Zamek Lubelski i Kaplicę Trójcy Świętej. Wycieczka objęła również Muzeum Wsi Lubelskiej – wylicza dr hab. Anna Jawor
Na każdym etapie programu krajoznawczego studentom i naukowcom towarzyszyli profesjonalni przewodnicy, jako iż najważniejszy w kursie był komponent dydaktyczny. Dzięki takiej realizacji części BIP-u uczestnicy „doświadczyli” miasta renesansowego (Zamość), miasta średniowiecznego (Lublin), polskiej wsi i bogactwa przyrody. Była to realizacja założenia zawartego w podtytule kursu: learning through expierience. O tym, jak wartościowy był to komponent świadczą opinie gości, które zawarli w ankietach ewaluacyjnych.
Uroczyste zakończenie programu „Between tradition and modernity: evolution of values and customs in European societies – learning through experience”, w którym udział wzięły Akademia Zamojska, Uniwersytet w Patras oraz Uniwersytet Babeș-Bolyai w Klużu-Napoce odbyło się 13 czerwca br. Uczestnicy programu otrzymali certyfikaty i gratulacje. Był też czas na pamiątkowe zdjęcia.
16 czerwca br. odbyło się wirtualne spotkanie, podsumowujące program, w trakcie którego dr inż. Agata Waszek oraz mgr Urszula Krzyżanowska wygłosiły wykład „Social Norms in the Age of New Technologies – the Challenges of Disinformation”.
– Goście z Patras i Klużu-Napoki byli zachwyceni Zamościem, nie ukrywali też uznania dla naszego przygotowania merytorycznego i organizacyjnego. Wierzę, iż to dopiero początek owocnej współpracy między naszymi uczelniami – mówi dr hab. Anna Jawor.
Program Erasmus+ Blended Intensive Programmes (BIP) to krótki, intensywny program edukacyjny, który łączy w sobie mobilność fizyczną (wyjazd za granicę) z komponentem wirtualnym (zajęcia online). BIP-y mają na celu ułatwienie międzynarodowej współpracy, wymiany doświadczeń i zdobywania unikalnych kompetencji przez studentów i pracowników.
















































































































