Mikołaj Kapitan, uczeń klasy 4b II Liceum Ogólnokształcącego w Jaśle, został laureatem etapu centralnego 54. Olimpiady Biologicznej. Finałowe zmagania odbyły się w dniach 11–14 kwietnia na Wydziale Biologii Uniwersytetu Warszawskiego i zgromadziły najzdolniejszych młodych biologów z całej Polski.
Do etapu centralnego zakwalifikowało się jedynie 82 uczniów, wyłonionych spośród ponad 2400 uczestników etapu szkolnego i 610 finalistów etapu okręgowego. Sam awans do finału był ogromnym osiągnięciem – wymagał nie tylko szerokiej wiedzy, ale też umiejętności praktycznych i naukowego myślenia.
Pierwszy dzień rywalizacji to intensywna część laboratoryjna – uczestnicy pracowali w czterech specjalistycznych pracowniach: botaniki, zoologii, biochemii i bioinformatyki. Każde laboratorium trwało 90 minut, a pomiędzy sesjami przewidziano krótkie przerwy. Przez cały dzień finaliści pozostawali odcięci od świata zewnętrznego, skupieni wyłącznie na zadaniach.
Drugiego dnia odbył się egzamin teoretyczny, a następnie część ustna – obrona samodzielnie przygotowanej pracy badawczej. Mikołaj przedstawił swoją pracę zatytułowaną „Wpływ światła na szybkość zakładania i wielkość kolonii mrówek z gatunku podziemnica zwyczajna (Lasius flavus)”, która spotkała się z bardzo wysoką oceną komisji.

Ostatniego dnia ogłoszono wyniki. Mikołaj znalazł się w gronie laureatów – wśród 25 najlepszych uczestników Olimpiady z całej Polski.
Tytuł laureata to nie tylko prestiż i potwierdzenie wyjątkowych zdolności. To również konkretne przywileje: zwolnienie z egzaminu maturalnego z biologii (z wynikiem 100%) oraz pierwszeństwo w rekrutacji na wiele renomowanych kierunków studiów, m.in.:
- kierunek lekarski na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu, Gdańskim Uniwersytecie Medycznym i Uniwersytecie Jagiellońskim,
- biologia, biotechnologia, chemia na Uniwersytecie Warszawskim.
Gratulujemy Mikołajowi tego wspaniałego osiągnięcia! Jego sukces to powód do dumy dla całej szkolnej społeczności i piękna inspiracja dla młodych pasjonatów nauki.