Rząd szykuje rewolucję w finansowaniu mediów publicznych. Zamiast dotychczasowego abonamentu RTV, każdy Polak może zostać objęty nową, obowiązkową opłatą. Zmiany mają uprościć system, ale też rozszerzyć grono osób zobowiązanych do jej uiszczania.

Fot. Pixabay / Warszawa w Pigułce
Media publiczne z nowym źródłem finansowania
Rząd planuje zlikwidowanie tradycyjnego abonamentu radiowo-telewizyjnego. Zamiast tego ma zostać wprowadzona opłata audiowizualna, którą automatycznie pobierze Urząd Skarbowy razem z podatkiem dochodowym. Nowy system ma być prostszy, skuteczniejszy i objąć znacznie szerszą grupę obywateli niż dotychczasowe rozwiązanie.
Ile zapłacimy i kto będzie objęty nową opłatą?
Nowa stawka ma wynosić 8–9 zł miesięcznie, choć przewidziano jej coroczną waloryzację, co oznacza, iż w przyszłości może rosnąć. Opłata ma być obowiązkowa dla większości Polaków, w tym zarówno osób fizycznych, jak i firm.
Zwolnieni będą m.in.:
- bezrobotni,
- osoby z niepełnosprawnościami (np. głuchoniemi),
- emeryci powyżej 75. roku życia,
- uczniowie i studenci do 26. roku życia,
- osoby zarabiające poniżej pensji minimalnej,
- osoby o niskich dochodach.
Co się zmieni w praktyce?
Największą zmianą będzie rezygnacja z rejestrowania odbiorników radiowych i telewizyjnych. Dziś obowiązek ten formalnie istnieje i wiąże się z płaceniem abonamentu RTV (27,30 zł miesięcznie za radio i telewizję lub 294,90 zł rocznie). W przyszłości każda osoba płacąca podatek dochodowy automatycznie zapłaci opłatę audiowizualną – niezależnie od tego, czy posiada telewizor, radio, komputer czy telefon.
Surowe konsekwencje zaległości – dziś i jutro
W obecnym systemie Poczta Polska wciąż prowadzi egzekucje zaległych opłat abonamentowych – tylko w 2024 roku wysłała ponad 118 tysięcy wezwań do zapłaty. Osoby zalegające z płatnościami muszą liczyć się z karą finansową, postępowaniem egzekucyjnym, a choćby zajęciem wynagrodzenia przez urząd skarbowy.
Wprowadzenie nowej opłaty ma rozwiązać problem niskiej ściągalności abonamentu i ujednolicić system wsparcia dla mediów publicznych.