Ozorków w dialogu z Europą – edukacyjne podróże uczniów lokalnego liceum

powiat.zgierz.pl 6 godzin temu

Włoskie szlaki historyczne, greckie słońce, francuskie miasteczka i targi pełne zapachów. To nie wakacyjny album, a fragment mapy edukacyjnej, którą w ciągu ostatnich miesięcy tworzyli uczniowie I LO im. Stefana Żeromskiego w Ozorkowie. Dzięki akredytacji w programie Erasmus+, szkoła zrealizowała w latach 2024-2025 cztery mobilności edukacyjne, angażując łącznie 69 uczniów w międzynarodową współpracę opartą na wspólnych wartościach europejskich: dialogu, zrównoważonym rozwoju, szacunku dla różnorodności i otwartości na zmiany.

W roku 2024 i 2025 młodzież z I Liceum im. Stefana Żeromskiego w Ozorkowie uczestniczyła w mobilnościach realizowanych ze szkołami przyjmującymi w Grecji, Włoszech i Francji. Projekt "Działam lokalnie - chronię globalnie" był odpowiedzią na potrzebę pogłębiania świadomości ekologicznej i szukania wspólnych rozwiązań w obliczu kryzysu klimatycznego. Uczniowie prowadzili obserwacje terenowe, przeprowadzali wywiady i badania, tworzyli materiały edukacyjne, które dziś można obejrzeć na szkolnym blogu: http://loozorkow.pl/ekologiczny-blog. Praca w międzynarodowych zespołach dała im szansę na doświadczenie różnic kulturowych i językowych nie z podręcznika, ale z codziennych rozmów, wspólnych działań i uważnego słuchania siebie nawzajem.

Rok 2025 przyniósł również nowy projekt i nową tematykę: "Smaki Lazurowego Wybrzeża - kuchnia: kultura, tradycja, zdrowie", zrealizowany we współpracy z Lycée Don Bosco w Nicei. Tym razem uczniowie zgłębiali tajniki śródziemnomorskiej diety, stylu życia mieszkańców Prowansji i ich relacji z naturą. Odwiedzali lokalne targi, rozmawiali z kucharzami, przeprowadzali ankiety na nadmorskich promenadach, a jednocześnie poznawali historię i kulturę regionu - od średniowiecznego Èze po filmowe Cannes.

Dwa równoległe nurty projektu - ekologiczny i kulinarny - pozwoliły na wieloaspektowe spojrzenie związane z dobrostanem i zrównoważonym stylem życia w Europie. - Uczniowie pokazali podczas wszystkich tych projektów ogromną gotowość do pracy, współpracy i otwarcia się na to, co nieoczywiste - mówi Maja Fabiańska, koordynatorka projektów Erasmus+ w LO w Ozorkowie. - To, co wydarzyło się w Grecji, we Włoszech i we Francji, wiązało się nie tylko z edukacją i wzmacnianiem kluczowych kompetencji, ale i doświadczeniem wspólnoty. Dla wielu z nich był to pierwszy kontakt z językiem w realnym kontekście i pierwsza tak głęboka konfrontacja z inną codziennością.

Wszystkie doświadczenia zebrane podczas mobilności zostaną opracowane i udostępnione w formie prezentacji i wpisów na blogu. Nie będą to jednak jedynie ślady wyjazdów, ale materiał do dalszej pracy, dyskusji i rozwoju.

- Te projekty pokazują, jak bardzo szkoła może być oknem na świat - mówi Anna Plaskota, dyrektor I LO w Ozorkowie. - Uczniowie wracają z mobilności dojrzalsi, uważniejsi, bardziej świadomi. Przekłada się to na wzrost ich świadomości brania odpowiedzialności za siebie i świat, w którym żyją.

Idź do oryginalnego materiału