W środę, 12 czerwca, w Bibliotece Publicznej w Piasecznie odbyły się warsztaty edukacyjne pod hasłem „Ożywiamy wyobraźnię – sztuczna inteligencja w edukacji literackiej”, skierowane do uczniów klas VII i VIII szkół podstawowych oraz I i II klas szkół średnich. Zajęcia zrealizowano w dwóch grupach warsztatowych.
Młodzież z entuzjazmem odkrywała nowoczesne narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję: ChatGPT, Canva, Suno i ARLOOPA. Dzięki nim uczestnicy mogli samodzielnie tworzyć grafiki i ilustracje do książek, projektować okładki ulubionych tytułów oraz ożywiać swoje literackie pomysły w wirtualnej rzeczywistości.
Jednym z najbardziej twórczych zadań było pisanie alternatywnych zakończeń do książki „Felix, Net i Nika”. Powstały przy tym niezwykle ciekawe, refleksyjne teksty. W jednym z nich padło poruszające zdanie:
„Nie wszystko da się opisać w algorytmie. Przyjaźń to nie błąd – to nasza największa siła.”











Uczestnicy tworzyli również własne teksty piosenek inspirowanych literaturą, a następnie – dzięki programu Suno – komponowali do nich muzykę i generowali wokale. Efekty ich pracy były imponujące i wywołały wiele emocji.
Warsztaty przebiegały w przyjaznej, twórczej atmosferze. Nie zabrakło również elementów zabawy – młodzież brała udział w grach promujących czytelnictwo, m.in. w dynamicznej zabawie polegającej na opowiadaniu o swojej ulubionej książce w ograniczonym czasie.
Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele podkreślali wartość tych zajęć. Uczestnicy chwalili możliwość praktycznego zastosowania nowych technologii w procesie twórczym i literackim oraz otwartą, inspirującą formułę warsztatów.
Co ważne, wybrane prace stworzone przez uczestników zostaną zaprezentowane w formie wystawy, która już niedługo pojawi się w przestrzeni biblioteki. Będzie to nie tylko okazja do podziwiania efektów pracy młodzieży, ale także inspiracja do własnych twórczych poszukiwań.

















Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, w ramach Programu Edukacja Kulturalna 2025. Tytuł projektu” „Kultura w Akcji. Komunikacja, kreatywność i kompetencje kulturowe w literaturze.”