9 i 10 czerwca 2025 r. W Uniejowie odbyło się 10. Forum Inteligentnego Rozwoju (FIR). Jest to wyjątkowy kongres, który skupia się na szerokim spektrum inwestycji wspierających rozwój. FIR docenia i promuje innowacyjność myślenia i działania w kontekście przyszłości kraju. Z tego powodu w corocznych debatach i prelekcjach FIR edukacja zajmuje ważne miejsce wśród tematów skoncentrowanych na gospodarce. Edukacja kształtuje zmianę – poszerza perspektywy uczniów i przygotowuje ich do dorosłego, świadomego życia społecznego i zawodowego. Nie mogło nas zatem zabraknąć na tym wydarzeniu.
Kulminacyjnym momentem FIR była Gala Liderów Inteligentnego Rozwoju, podczas której wręczono prestiżowe wyróżnienia. Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie został laureatem Nagrody Inteligentnego Rozwoju 2025. Znaleźliśmy się w gronie 100 osób i organizacji, których innowacyjność została nagrodzona. Zostały one wyłonione spośród 1000 zgłoszonych do udziału w konkursie.
ORE od lat realizuje zadania, które prowadzą do wypracowania rozwiązań systemowych dla oświaty. Wśród nich jest projekt „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą”. Koncepcja specjalistycznego wsparcia wpisuje się w kontekst szeroko rozumianego rozwoju. SCWEW zapewnia zindywidualizowane wsparcie, które jest adresowane do nauczycieli i specjalistów szkolnictwa ogólnodostępnego. Innowacyjność tego rozwiązania polega na wzmocnieniu kompetencji kadr przedszkoli i szkół poprzez transfer wiedzy i umiejętności z przedszkoli, szkół i placówek specjalnych. Kadra SCWEW to eksperci, którzy mają specjalistyczną wiedzę z zakresu pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach. Cel funkcjonowania SCWEW to dostępna szkoła, której istotą są dbałość o rozwój indywidualnego potencjału dzieci i młodzieży oraz tworzenie warunków do współpracy całej społeczności na rzecz uczniów.
Potwierdzeniem innowacyjności i znaczenia naszych działań jest Polska Nagroda Inteligentnego Rozwoju. Nagroda jest przyznawana osobom i organizacjom, których inwestycje i innowacje wpływają na rozwój społeczeństwa i gospodarki. Docenia także otwartą komunikację ze społeczeństwem na temat wagi korzyści wynikających z prowadzonych przedsięwzięć.
W imieniu ORE nagrodę odebrała Agnieszka Pietryka – kierownik i główny ekspert merytoryczny projektu SCWEW. W laudacji podkreślono innowacyjność rozwiązań opracowywanych i wdrażanych przez ORE, które wpływają na poprawę jakości kształcenia, a wśród nich model specjalistycznego wsparcia.
Ważnym punktem forum były debaty i wystąpienia przedstawicieli różnych środowisk, którzy mówili o rozwoju z perspektywy: gospodarczej, naukowej i edukacyjnej. Kierownik projektu Agnieszka Pietryka uczestniczyła w debacie na temat przyszłości edukacji. Wzięli w niej udział także przedstawiciele „Szkoły w Chmurze” i przedszkola sensorycznego „Plastynka” w Łodzi, czyli instytucji proponujących alternatywne rozwiązania edukacyjne.
Podczas prezentowania projektu SCWEW Agnieszka Pietryka zwróciła uwagę na jego unikatowość i skuteczność. Pokazała także wykorzystanie zasobów środowiska lokalnego. Podkreśliła, iż kooperacja i koordynowanie działań mają na celu zapewnienie wsparcia zarówno bezpośredniego – dla dzieci i ich rodzin, jak i dla kadry przedszkoli i szkół. Przy czym wsparcie adresowane do kadry szkolnictwa ogólnodostępnego jest kluczowe, ponieważ to ona pracuje ze zróżnicowanymi zespołami klasowymi i odpowiadają na zindywidualizowane potrzeby uczniów. Atutem SCWEW jest oferta, którą kierujemy do wszystkich szkół publicznych i niepublicznych. Ewaluacja pilotażowego wdrożenia specjalistycznego wsparcia w latach 2021–2023 potwierdziła, iż jest to dobre rozwiązanie. w tej chwili jesteśmy na etapie przygotowującym do wprowadzenia SCWEW jako rozwiązania systemowego.
W swoim wystąpieniu kierownik projektu podkreśliła, iż działania SCWEW koncentrują się na nauczycielach i specjalistach, jednak w szerszym kontekście zmierzamy do budowania skoordynowanego systemu, w którym instytucje i organizacje współpracują, aby efektywnie wspierać. Zwróciła uwagę, iż tworzymy sieci SCWEW poprzez realizację konkursu grantowego. W efekcie sprawdzone rozwiązanie zostanie wdrożone w powiatach i wzmocni kadry przedszkoli i szkół w codziennej pracy edukacyjnej.
Na zakończenie prezentacji kierownik projektu zaprosiła przedstawicieli organów prowadzących przedszkola, szkoły i placówki specjalne do zapoznania się z dokumentacją, a następnie przystąpienia do trwającego konkursu grantowego.
Cieszy nas, iż wśród uczestników sesji były nasze koleżanki z Centrum Koordynującego SCWEW w ORE, co pozwala prognozować wspólne myślenie o rozwoju edukacji.
Istotnym punktem FIR było spotkanie z Moniką Kuszyńską, piosenkarką, która w wyniku wypadku samochodowego funkcjonuje jako osoba z niepełnosprawnością. Artystka wystąpiła z ważnym apelem, aby nie bać się prosić o pomoc. To również przesłanie działania SCWEW, które starają się kierować specjalistyczne wsparcie zgodnie z potrzebami odbiorców. Apelujemy zatem do dyrektorów przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, aby jasno i wyraźnie wskazywali obszary, w których niezbędne będzie wsparcie specjalistycznych centrów.
Udział w Forum Inteligentnego Rozwoju był dla nas okazją do spojrzenia na rozwój z wielu perspektyw i utwierdził nas, iż obraliśmy adekwatną drogę. SCWEW przyczyniają się do budowania szkoły przyszłości, która jest fundamentem dla rozwoju społeczeństwa.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE




