Ponad 1000 uczestników projektu Fundacji Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku

podlaskie.news 3 godzin temu
Zdjęcie: Ponad 1000 uczestników projektu Fundacji Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku


Ponad 1000 uczestników, prawie 80 warsztatów i zajęć praktycznych, cztery placówki oświatowe i wspólny cel – wzmocnienie dobrostanu emocjonalnego dzieci, młodzieży, a także ich rodziców i nauczycieli. Fundacja Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku zakończyła realizację projektu „Dbam o siebie, dbam o innych. Zadbajmy o nasze emocje”, dofinansowanego kwotą 100 tys. zł z budżetu Miast Białystok.

Projekt był realizowany w od września, uzyskał dofinansowanie w ramach otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu ochrony zdrowia. Zwieńczeniem kilkumiesięcznych działań była konferencja prasowa podsumowująca projekt (15 grudnia 2025 r.).

Porozmawiajmy o emocjach

Pilotaż objął cztery białostockie placówki: Zespół Szkół Handlowo-Ekonomicznych, Szkoły Podstawowe nr 10 i 26 oraz Przedszkole Samorządowe nr 80. Projekt był skierowany nie tylko do uczniów, ale również do rodziców i nauczycieli, bo – jak podkreślali jego twórcy – skuteczne wsparcie emocjonalne dzieci wymaga zaangażowania całego ich otoczenia.

Inicjatywa powstała jako odpowiedź na rosnące potrzeby związane z radzeniem sobie z trudnymi emocjami i stresem, z którymi mierzą się dzieci i młodzież – w szkole, w domu i w relacjach rówieśniczych. Jednak nie chodziło wyłącznie o samo „radzenie sobie”. W wielu przypadkach wyzwaniem okazywało się już samo nazwanie emocji i podzielenie się nimi z drugą osobą.

Na ten problem zwracały uwagę uczennice Szkoły Podstawowej nr 10, które wzięły udział w konferencji: Antonia i Lena. Jak podkreślały, warsztaty pomogły im zrozumieć, jak ważne jest mówienie o własnych emocjach i otwarta rozmowa – coś, co w realiach szkolnych bywa szczególnie trudne. Uczennice przyznały również, iż zajęcia prowadzone w szkole wpłynęły na poprawę komunikacji zarówno z rówieśnikami, jak i z rodzicami.

Podczas konferencji prof. Janusz Dzięcioł, prezes Fundacji Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, podkreślał, iż projekt wpisuje się w coraz ważniejszy obszar działalności Fundacji – promocję zdrowia i zdrowego trybu życia. Dzięki możliwości udziału w konkursie ogłoszonym przez Urząd Miejski w Białymstoku mogliśmy podjąć temat zdrowia psychicznego, który dziś jest jednym z największych wyzwań społecznych – mówił Profesor.

Za merytoryczną realizację projektu odpowiadał prof. Karol Kamiński, prorektor ds. medycyny prewencyjnej i otwartej nauki UMB. Jak zaznaczał, najważniejsze było kompleksowe podejście do funkcjonowania młodych ludzi.

Sama nazwa projektu pokazuje, iż nikt nie jest samotną wyspą. Dbając o siebie, dbamy również o innych, a dobrostan psychiczny dzieci zależy także od kondycji emocjonalnej rodziców i nauczycieli. W związku z tym stworzyliśmy warsztaty, wdrożyliśmy na nich narzędzia do poznawania, do rozumienia emocji swoich, ale też emocji innych. Wprowadziliśmy również działania, które miały na celu nabycie umiejętności radzenia sobie ze stresem, pewnych technik relaksacyjnych. Nasze działania miały bardzo różną postać. Niektóre działania trwały dwie godziny, a inne aż 40 godzin. W sumie przygotowaliśmy 265 godzin warsztatów w ramach tego projektu – podsumował prof. Kamiński.

Projekt zakładał przede wszystkim działania praktyczne, a nie klasyczne wykłady, a program zajęć został poprzedzony diagnozą potrzeb i skoncentrowany na realnych deficytach.

Skupiliśmy się na interwencjach. Z wcześniejszych badań wiedzieliśmy, iż jednym z największych braków jest umiejętność rozpoznawania i komunikowania emocji. Drugim obszarem były proste techniki radzenia sobie ze stresem, które można stosować w codziennym życiu – wyjaśniał prof. Kamiński.

O znaczeniu projektu z perspektywy szkoły mówiła z kolei Izabela Kaczyńska, psycholog ze Szkoły Podstawowej nr 10 w Białymstoku.

Szkoła podstawowa to przedział wiekowy od 7 do 14 lat. I tutaj naprawdę ten wachlarz emocji jest bardzo różny. Prowadzący warsztaty pokazali nam, jak bardzo istotne jest zadbanie o kwestie związane nie tylko z emocjami, ale również i z komunikacją, która jest bardzo ważna, bo tego się w szkole podstawowej tak naprawdę uczymy. Otwartość osób prowadzących, specjalistów, którzy przybyli do naszej szkoły była nieoceniona i to właśnie dzięki nim te warsztaty były bardzo cenne, ważne i dopełniły różnych rzeczy, które od wielu lat też widzimy. Zdrowie psychiczne jest naprawdę bardzo istotne. No i czekamy na dalszą część programu oczywiście – mówiła Kaczyńska.

Dalsze losy projektu w pozytywnym świetle ocenia zastępca Prezydenta Białegostoku Tomasz Klim. Jego zdaniem inicjatywa Fundacji Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku doskonale wpisuje się w długofalowe działania Miasta Białystok na rzecz zdrowia psychicznego wszystkich mieszkańców, a w szczególności dzieci i młodzieży.

Źródło: UMB

Idź do oryginalnego materiału