Porozumienie o współpracy: UMB i X Liceum Ogólnokształcące w Białymstoku

podlaskie.news 1 tydzień temu
Zdjęcie: Porozumienie o współpracy: UMB i X Liceum Ogólnokształcące w Białymstoku


Uniwersytet Medyczny w Białymstoku oraz X Liceum Ogólnokształcące im. Wisławy Szymborskiej w Białymstoku zawarły dziś (23 kwietnia 2025 r.) umowę, która otwiera uczniom drogę do uczelnianych laboratoriów, wykładów oraz wspólnych projektów popularyzujących naukę. Dokument w imieniu UMB podpisał prof. Adrian Chabowski, prorektor ds. kształcenia. X LO reprezentowała dyrektor Barbara Kalinowska.

Porozumienie zakłada m.in.: cykliczne wykłady i zajęcia laboratoryjne prowadzone przez kadrę UMB jako uzupełnienie podstawy programowej, wsparcie uczniów uzdolnionych w przygotowaniach do olimpiad i konkursów czy wspólne projekty popularyzujące nauki medyczne, przyrodnicze i ścisłe.

Klasa o profilu medycznym działa w naszym liceum już od 3 lat. Stawiamy na rozszerzoną naukę biologii, chemii i angielskiego. W przyszłości myślimy o tym, żeby chemię zastąpić matematyką, którą również nasi absolwenci zdają na maturze, a która jest równie dobrze punktowana w rekrutacji na studia, co chemia, którą nasi licealiści darzą mniejszą sympatią niż matematykę. Staramy się wychodzić im naprzeciw. Cieszymy się, iż wielu naszych uczniów wiąże swoją przyszłość z tą znakomitą uczelnią – mówiła dyrektor Kalinowska po podpisaniu umowy.

W uroczystości udział wzięło także troje licealistów. Dwójka z nich – mimo iż są dopiero w pierwszej i trzeciej klasie – ma już sprecyzowane plany: chcą studiować na kierunku lekarskim i lekarsko-dentystycznym właśnie na UMB.

Porozumienie o współpracy: UMB i X Liceum Ogólnokształcące w Białymstoku

Prof. Adrian Chabowski podkreślił, iż UMB to nie tylko studia lekarskie, ale łącznie aż 16 różnorodnych kierunków, w tym szczególnie interesujące dla uczniów, którym bliskie są nauki ścisłe: matematyka i fizyka. Takim kierunkiem jest np. biostatystyka, która łączy elementy twardej analizy danych, informatyki i matematyki, a to wszystko w kontekście medycznym.

Wewnętrznie nazywamy ten zawód „cyfrowym lekarzem”, ale chodzi o to, iż umiejętności matematyczne w tej chwili bardzo szeroko wykorzystujemy również w naukach medycznych. To z pewnością przyszłość medycyny – podkreślił prof. Chabowski.

Prorektor zwrócił też uwagę na dynamiczny rozwój uczelni: nowoczesne laboratoria, Centrum Symulacji Medycznych oraz nowe kierunki kształcenia, których otwarcie planowane jest w najbliższych latach.

Wszyscy obecni na spotkaniu zgodnie stwierdzili, iż przypieczętowana umową kooperacja ułatwi uczniom płynne przejście ze szkolnej ławki na studia. Już dziś zachęcamy do śledzenia naszych stron rekrutacyjnych i podejmowania decyzji o wyborze przedmiotów maturalnych, żeby dołączyć do grona studentów UMB.

Źródło: UMB

Idź do oryginalnego materiału