Przemiana bohatera
Cykl darmowych webinarów dla nauczycieli, organizowany przez KinoSzkoła, to inicjatywa, którą prowadzę już od kilku miesięcy. Spotykamy się raz w miesiącu, aby dyskutować o ważnych aspektach edukacji humanistycznej i społecznej. Do tej pory omówiliśmy tematy: „Jak uczyć o miłości i przyjaźni?”, „Od zwyczajów do rytuałów: jak uczyć o tradycji i obrzędach?”, „Od danse macabre do halloween. Jak uczyć o śmierci?”, „Jak uczyć o różnorodności?”. Tym razem zapraszam na kolejną odsłonę, podczas której pokażę, jak wprowadzić temat przemiany bohatera lekcjach języka polskiego.
Dlaczego warto mówić o przemianie bohatera?
Motyw przemiany bohatera pozwala nie tylko zrozumieć rozwój postaci, ale także odsłania głębokie mechanizmy moralne, społeczne i psychologiczne obecne w literaturze. To doskonały punkt wyjścia do pracy nad wartościami, empatią i krytycznym myśleniem uczniów.
Przykłady, które omówimy
– Jacek Soplica („Pan Tadeusz”) – przemiana wewnętrzna prowadząca do odkupienia,
– Balladyna („Balladyna”) – droga od niewinności do tyranii,
– Ebenezer Scrooge („Opowieść wigilijna”) – metamorfoza pod wpływem konfrontacji z przeszłością,
– Gustaw-Konrad („Dziady cz. III”) – transformacja osobista i narodowa,
– Marek Winicjusz („Quo vadis”) – duchowe przebudzenie dzięki miłości i wierze.
Co zyskasz?
gotowe materiały dydaktyczne,
pomysły na aktywizację uczniów,
sposoby na łączenie klasyki z kulturą popularną,
refleksję nad rolą motywu przemiany w wychowaniu i edukacji.