Radlin gości studentów – wizyta studyjna w służbie transformacji

miasto.radlin.pl 2 dni temu

Miasto Radlin było gospodarzem wizyty studyjnej studentów Politechniki Gliwickiej oraz Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, która odbyła się 30 października w ramach projektu Regionalne Obserwatorium Procesu Transformacji 2.0 (ROPT 2.0).

Projekt ROPT 2.0, realizowany przez Województwo Śląskie we współpracy z siedmioma partnerami, wspiera i usprawnia zarządzanie procesem sprawiedliwej transformacji w województwie śląskim. Jego celem jest m.in. rozwój potencjału terenów poprzemysłowych oraz dywersyfikacja gospodarki lokalnej, przy zachowaniu wartości dziedzictwa górniczego.

Podczas wizyty studenci mieli okazję zapoznać się z terenami kopalni i elektrociepłowni w Radlinie, a także odwiedzić Kolonię Emma i poznać historię tego miejsca. Studenci zwiedzili także tamtejsze placówki działające w obszarze rewitalizacji społecznej, takie jak Świetlica Środowiskowa Koliba i Centrum Usług Społecznych.

Burmistrz Radlina w swojej prelekcji dla studentów podkreślił, iż samorząd w Radlinie nie odcina się od górniczego dziedzictwa miasta, jednocześnie koncentrując się na działaniach związanych z transformacją, tak aby nieuchronne wygaszanie zakładów przemysłowych nie prowadziło do pustyni gospodarczej, a istniejąca infrastruktura mogła pełnić nowe funkcje gospodarcze i społeczne.

Studenci, którzy odwiedzili Radlin, będą w trakcie bieżącego semestru opracowywać scenariusze transformacji miasta, z uwzględnieniem nowych funkcji terenów poprzemysłowych. Wizyta studyjna stanowi pierwszy krok do praktycznej współpracy między młodymi ekspertami a lokalną społecznością w tworzeniu innowacyjnych i realnych rozwiązań dla Radlina.

Projekt ROPT 2.0 jest w pełni finansowany ze środków Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i realizowany do grudnia 2026 roku. W Radlinie jego efekty mają przyczynić się do skutecznej transformacji gospodarczej, społecznej i przestrzennej miasta, przy jednoczesnym zachowaniu jego unikalnego dziedzictwa i tożsamości lokalnej.

Idź do oryginalnego materiału