Relacja z finisażu wystawy „Na tropie zagadek przeszłości. Archeologia i prehistoria w powieściach Agathy Christie i Arthura Conan Doyle’a”

biblioteka-piaseczno.pl 2 tygodni temu

Finisaż wystawy „Na tropie zagadek przeszłości. Archeologia i prehistoria w powieściach Agathy Christie i Arthura Conan Doyle’a” w dniu 8 listopada 2025 r. zgromadził w bibliotece grono miłośników literatury detektywistycznej, historii oraz nauk o dawnych kulturach. Ekspozycja, poświęcona archeologicznym inspiracjom i motywom prehistorycznym w twórczości dwóch mistrzów gatunku, przez ostatnie tygodnie cieszyła się dużym zainteresowaniem. Wystawa była efektem końcowym warsztatów edukacyjnych dla młodzieży „Ożywiamy wyobraźnię – sztuczna inteligencja w edukacji literackiej”, które odbyły się w czerwcy 2025 r.

Zakończenie wystawy stało się okazją nie tylko do wspólnego podsumowania, ale także do zgłębienia mniej oczywistych wątków literackich, które łączą fikcję kryminalną z odkrywaniem przeszłości.

Głównym punktem wydarzenia była prelekcja „Na tropie zagadek przeszłości. Archeologia i prehistoria w powieściach Agathy Christie i Artura Conan Doyle’a”, która przybliżyła uczestnikom fascynujący związek między życiem i twórczością pisarzy a światem nauk archeologicznych.

W odniesieniu do Agaty Christie podczas wystąpienia omówiono m.in.:

  • biograficzne związki Agathy Christie z archeologią, w tym jej liczne podróże na Bliski Wschód i udział w wykopaliskach prowadzonych przez Maxa Mallowana;
  • wykorzystanie realiów archeologicznych jako scenerii kryminałów, ze szczególnym uwzględnieniem takich utworów jak „Morderstwo w Mezopotamii”, „Spotkanie w Bagdadzie” czy „Przygody w Egipcie”;
  • motywy prehistoryczne, dawnych cywilizacji i ich tajemnic, które Christie wplatała w fabuły, nadając im klimat naukowej zagadki;
  • mechanizmy budowania napięcia poprzez konfrontację współczesności z dziedzictwem starożytności,
  • motywy prehistoryczne, dawne formy życia i “zaginione światy” w utworach przygodowych i fantastycznych Artura Conan Doyle’a.

Ponadto prelekcja wzbogacona była fotografiami, materiałami z wykopalisk oraz cytatami z listów i wspomnień Agaty Christie, co pozwoliło uczestnikom spojrzeć na jej twórczość z nowej perspektywy. Widzowie z zainteresowaniem odkrywali, jak realne doświadczenia Christie przenikały do jej literackiego świata i jak archeologia wpływała na konstrukcję intrygi oraz kreację bohaterów.

Podczas spotkania omówiono motywy prehistoryczne i starożytne w twórczości Agathy Christie w oparciu o wybrane tytuły:

  • Morderstwo w Mezopotamii (1936)
    Powieść mocno osadzona w realiach wykopalisk na terenie starożytnych kultur Mezopotamii. Silne nawiązania do najstarszych cywilizacji świata oraz pracy archeologów.
  • Śmierć na Nilu (1937)
    Motywy związane ze starożytnym Egiptem: świątynie, grobowce, ikonografia i dawne wierzenia.
  • Przygoda w egipskim grobowcu (The Adventure of the Egyptian Tomb, 1923 — opowiadanie)
    Klasyczny motyw „klątwy faraona”, tajemnicze zgony i atmosfera grobowca sprzed tysięcy lat.
  • Spotkanie w Bagdadzie (1951)
    W tle fabuły pojawiają się wątki mezopotamskie, starożytne artefakty i kontekst archeologicznych odkryć.
  • Tajemnica błękitnego pociągu (1928)
    W powieści pojawia się biżuteria o starożytnym rodowodzie i wątki kulturowe wywodzące się z dawnych cywilizacji.
  • Opowiadania z tomów „Poirot Investigates”, „Partners in Crime”, „The Mysterious Mr Quin”
    Pojedyncze historie wykorzystują motywy dawnych wierzeń, mitologii i symboliki pochodzącej z odległych kultur.
  • Come, Tell Me How You Live (1946) – książka wspomnieniowa
    Niefikcyjna relacja Christie z wypraw archeologicznych — opis życia na wykopaliskach, odkryć śladów prehistorii oraz pracy nad badaniem dawnych cywilizacji.

Elementy prehistoryczne przewijające się w twórczości Conan Doyle’a omówione podczas prelekcji:

  • dinozaury i megafauna;
  • pierwotne, archaiczne humanoidy (neandertaloidalne ludy);
  • izolowane światy ocalałe z prehistorii;
  • jaskinie i podziemia jako przestrzenie archaiczne;
  • motyw „reliktu przeszłości” żyjącego w czasach współczesnych;
  • refleksje ewolucyjne i antropologiczne.

Motywy prehistoryczne w twórczości Arthura Conan Doyle’a omówione podczas prelekcji:

1. Zaginiony świat (The Lost World, 1912) — najważniejszy przykład to powieść wręcz zbudowana na prehistorii. Motywy zawarte w książce to:

  • żywe prehistoryczne gatunki: dinozaury, pterodaktyle, megafauna;
  • ocalała prehistoryczna fauna i flora na odizolowanym płaskowyżu w Ameryce Południowej;
  • plemiona ludzi pierwotnych, w tym neandertalskopodobne grupy;
  • konfrontacja współczesnych naukowców z epoką sprzed milionów lat.
  • To jeden z klasycznych tekstów, który ukształtował gatunek „zaginionych światów”.

2. Po omacku (The Poison Belt, 1913) – kontynuacja „Zaginionego świata”. Motywy prehistoryczne są subtelniejsze, ale w tle pojawiają się:

  • refleksje nad ewolucją życia na Ziemi,
  • wizje zagłady przypominającej globalne wymarcia znane z paleontologii,
  • rozważania o kruchości gatunku ludzkiego na tle milionów lat historii.

3. Kraj mgieł (The Land of Mist, 1926) – choć fabuła skupia się na zjawiskach paranormalnych, pojawiają się sceny i dialogi nawiązujące do prehistorii człowieka, jego duchowych wyobrażeń i ewolucji wierzeń dawnych społeczności.

4. Opowiadania przygodowe i fantastyczne Conan Doyle stworzył wiele krótkich form zawierających elementy prehistoryczne, m.in.:

  • “The Terror of Blue John Gap” – potwór zamieszkujący jaskinię przypomina relikt prehistorycznej fauny;
  • “The American’s Tale” – opowieść o spotkaniu z istotą przypominającą dinozaura;
  • “The Captain of the Polestar” – wzmianki o pradawnych wierzeniach arktycznych społeczności.
  • Motywy, które się tu przewijają:
  • przetrwanie przedhistorycznych bestii w niedostępnych miejscach,
  • jaskinie jako „bramy” do przeszłości,
  • strach przed „pierwotnym”, niepoznanym światem.

5. Wątki antropologiczne i ewolucyjne w twórczości naukowej i eseistyce Doyle interesował się pierwszymi ludźmi i ewolucją. W jego publicystyce pojawiają się:

  • odniesienia do człowieka pierwotnego,
  • refleksje nad prehistorycznym pochodzeniem kultury,
  • interpretacje pradawnych zwyczajów w świetle religii i duchowości.

Po spotkaniu goście mieli okazję jeszcze raz obejrzeć ekspozycję, porozmawiać o swoich ulubionych powieściach Christie i Conan Doyle’a, a także wymienić refleksje na temat inspirującego połączenia literatury detektywistycznej z nauką o przeszłości.

Atmosfera finisażu była pełna ciekawości, rozmów i odkrywania nieoczywistych tropów. Wydarzenie potwierdziło, iż zarówno w literaturze, jak i w archeologii najważniejsze jest nieustanne zadawanie pytań — bo to właśnie one prowadzą do rozwiązania największych tajemnic.

Na uczestników wydarzenia czekał poczęstunek oraz zimne i ciepłe napoje.

Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, w ramach Programu Edukacja Kulturalna 2025. Tytuł projektu „Kultura w Akcji. Komunikacja, kreatywność i kompetencje kulturowe w literaturze.”

Idź do oryginalnego materiału