Analiza wyników pokazała, iż tylko 12% uczniów nosi przeciążone tornistry, czyli takie, których waga przekracza 15% masy ciała dziecka. To odsetek niższy niż w poprzednich latach, co świadczy o stopniowej poprawie, jednak wciąż oznacza, iż tysiące dzieci codziennie dźwigają za dużo.
Najbardziej narażeni na nadmierny ciężar okazali się czwartoklasiści. W tej grupie aż 24% uczniów miało plecaki zbyt ciężkie w stosunku do swojej masy. Dużo lepiej wypadli najstarsi uczniowie szkół podstawowych, tylko 2% z nich przekracza dopuszczalną granicę.
Inspektorzy zwracają uwagę, iż na wagę plecaków w dużej mierze wpływają przedmioty, których dzieci nie muszą codziennie nosić. Najczęściej były to zbędne podręczniki, ciężkie śniadaniówki, duże bidony, dodatkowe piórniki, a w przypadku najmłodszych zabawki wrzucane do tornistra „na wszelki wypadek”.
Równolegle do ważenia tornistrów inspektorzy sprawdzali, czy szkolne meble są dostosowane do wzrostu i potrzeb uczniów. Przeanalizowano 8756 stanowisk w 117 szkołach podstawowych, obejmując kontrolą klasy od czwartej do ósmej.
Nieprawidłowości stwierdzono na 1422 stanowiskach, co stanowi 16% całości. Najczęściej wynikały one z niewystarczającej liczby mebli o zróżnicowanych wymiarach, w wielu placówkach uczniowie o różnych warunkach fizycznych korzystają z identycznych krzeseł i ławek, co sprzyja wadom postawy i przeciążeniom.
We wszystkich przypadkach wydano zalecenia pokontrolne.
Choć wyniki akcji pokazują pozytywne tendencje, Państwowa Inspekcja Sanitarna zapowiada kontynuację działań edukacyjnych. Podkreśla, iż budowanie zdrowych nawyków, zarówno w zakresie noszenia tornistrów, jak i korzystania z prawidłowo dobranych mebli, to proces wymagający stałej współpracy szkoły, rodziców i uczniów.
Edukacja dotycząca adekwatnego doboru plecaka, jego pakowania oraz ograniczania niepotrzebnych przedmiotów ma ważne znaczenie dla zdrowia kręgosłupa.
Październikowa akcja potwierdziła jedno: choć problem przeciążonych tornistrów i nieergonomicznych stanowisk pracy stopniowo maleje, nie można go bagatelizować. Zdrowe plecy uczniów zaczynają się od codziennych, często drobnych decyzji, a ich skutki mogą zostać z dziećmi na całe życie.








