Studentka stworzyła logo Nike w ponad 17 godzin. Nie uwierzysz, ile jej za to zapłacono

kobieta.gazeta.pl 16 godzin temu
Nike to dziś marka, o której mało kto nie słyszał. Logo globalnego giganta zna cały świat. Mało kto jednak wie, iż ten kultowy znak narysowała młoda studentka Carolyn Davidson. Jej historia to gotowy scenariusz na film.
Firma Nike została założona w 1964 roku przez Phila Knighta i Billa Bowermana. Początkowo jako Blue Ribbon Sports, by w 1971 zostać przemianowaną na w tej chwili znaną nam nazwę. Dziś to jedna z największych marek w dziedzinie odzieży, obuwia i sprzętu sportowego, a logo? Rozpoznajemy od razu. Można by sądzić, iż stworzenie tak kultowego znaku wymagało nakładu miesięcy pracy i sztabu najlepszych grafików. Tymczasem prawda jest zgoła inna.


REKLAMA


Zobacz wideo


Ile Carolyn Davidson zarobiła w Nike? Za wykonanie projektu otrzymała zaskakującą dziś stawkę
W 1969 roku Davidson, studiując na wydziale projektowania w Portland State University, poznała Phila Knighta. Wspólnie z Billem Bowermanem tworząc Blue Ribbon Sports, mieli ambicję rozwijać swoją markę, dlatego potrzebowali oryginalnego logo i nazwy. Bogini zwycięstwa Nike stała się inspiracją.


Zadanie zaprojektowania logo marki zostało powierzone Carolyn Davidson, która w tym czasie potrzebowała zarobić na zakup farb olejnych. Knight przekazał jej krótkie wytyczne i ze względu na napięty harmonogram nie pozostawił jej wiele czasu. Studentka pracowała głównie nad manualnie rysowanymi projektami butów. Pierwsze efekty tworzenia przedstawiła założycielom marki w małej, skromnej sali konferencyjnej w Oregonie.


Zaproponowała kilka wersji, które nawiązywały do skrzydeł bogini zwycięstwa. Cztery opcje nie spotkały się z entuzjazmem i zostały odrzucone. Wybrano "Swoosh", czyli synonim energii, ruchu i dynamiki. - Nie przypadły mi one zbytnio do gustu, ale pewnie po jakimś czasie mi się spodobają - miał skomentować wówczas Phil Knight, cytowany przez nike.com. Za swoją pracę, która zajęła jej łącznie 17,5 godziny, otrzymała 35 dolarów, zgodnie z ustaloną stawką 2 dolarów za godzinę.


Gdzie jest teraz Carolyn Davidson? Proste szkice przekształciły się w symbol sukcesu
Pomimo początkowych wahań logo zostało zarejestrowane 18 czerwca 1971 roku, a znaczek "Swoosh" stał się oficjalnym symbolem Nike w 1984 roku. Dziś Davidson jest uznawana za "matkę" sukcesu marki. Po pierwszej współpracy kontynuowała pracę dla firmy Nike. Do jej głównych zadań należało zajmowanie się komunikacją i reklamą. Tworzyła plakaty, ulotki i slogany, aż do 1975 roku. Aby uhonorować jej wkład w sukces maki, Phil Knight podarował jej złoty pierścień w kształcie "Swoosh" z małym diamentem na szczycie krzywizny. Oprócz tego otrzymała certyfikat własności logo oraz znaczną liczbę akcji firmy.


Zachęcamy do zaobserwowania nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału