Zakończyliśmy najważniejszy etap naszego projektu. 25–26 sierpnia w Centrum Szkoleniowym ORE w Sulejówku odbyło się wyjątkowe spotkanie zespołu projektowego oraz dyrektorów i nauczycieli ze szkół podstawowych, które jako pierwsze w Polsce wdrożyły w swoich placówkach modułowe e-podręczniki. Były to dwa dni pełne merytorycznych dyskusji, kreatywności i wymiany doświadczeń, które potwierdziły, jak wielki potencjał drzemie w nowoczesnych materiałach edukacyjnych.
Podsumowanie i inspirująca wymiana doświadczeń
Pierwszy dzień spotkania był czasem na refleksję i celebrowanie wspólnego sukcesu. Rozpoczęliśmy od uroczystego podsumowania pilotażu, które wyraźnie pokazało, że nasza praca przynosi wymierne efekty. Nie mogło zabraknąć oficjalnego uznania dla wszystkich zaangażowanych. Nauczyciele i dyrektorzy otrzymali pamiątkowe zaświadczenia i upominki, a szkoły wyróżniono dyplomami za ich pionierski wkład w cyfryzację edukacji.
Najbardziej inspirującą częścią dnia były jednak wystąpienia nauczycieli. Bezpośredni, pełen pasji i autentyzmu przekaz uczestników pilotażu pokazał, jak w praktyce wygląda praca z modułowymi e-podręcznikami. Nauczyciele dzielili się swoimi doświadczeniami. Opowiadali o tym, jak modułowe e-podręczniki ułatwiły im pracę, umożliwiły dostosowanie treści do potrzeb uczniów i uczyniły lekcje bardziej angażującymi. Otwarcie dyskutowali także o wyzwaniach, z którymi się mierzyli, co jest dla nas bezcenną informacją zwrotną i pozwoli na dalsze doskonalenie narzędzi. Jednogłośnie podkreślali jednak zalety, takie jak personalizacja nauki, multimedialny charakter treści i łatwy dostęp do aktualnych zasobów.
Po części merytorycznej przyszedł czas na warsztaty kreatywne. Postawiliśmy na nieszablonowe podejście – poprosiliśmy uczestników o wcielenie się w rolę promotorów modułowych e-podręczników. Grupy tworzyły oryginalne formy promocyjne. Powstały: wywiad, podcast, spot reklamowy, news telewizyjny i plakat. Atmosfera była niesamowita! Wszyscy wykazali się ogromną kreatywnością i poczuciem humoru, a efekty ich pracy były nie tylko niezwykle pomysłowe, ale także wyjątkowo zabawne. To była doskonała okazja, aby połączyć naukę z przyjemnością i pokazać, że promowanie edukacji może być pasjonującym wyzwaniem.
Nie zapomnieliśmy również o bardzo ważnym aspekcie cyfrowej rzeczywistości. Dyskutowaliśmy o higienie cyfrowej i jej znaczeniu dla zdrowia i efektywności pracy, a także o rosnącej roli sztucznej inteligencji w edukacji. Zastanawialiśmy się, jak efektywnie wykorzystać AI do pracy z modułowymi e-podręcznikami, aby jeszcze lepiej wspierać uczenie.
Strategia i wizja na przyszłość
Drugi dzień spotkania miał charakter strategiczny i roboczy, był przeznaczony dla zespołu projektowego. Upłynął na intensywnych rozmowach o wnioskach płynących z pilotażu, które pozwolą nam na dalsze udoskonalanie naszych e-podręczników i dostosowanie ich do realnych potrzeb nauczycieli i uczniów.
Eksperci przedmiotowi zaprezentowali modułowe e-podręczniki do szkół ponadpodstawowych, koncentrując się na ich kluczowych zaletach i innowacyjnych funkcjonalnościach. Usłyszeliśmy, jak e-podręczniki mogą ułatwić pracę z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, jak wspierają myślenie krytyczne i jak angażują poprzez interaktywne ćwiczenia. Każda prezentacja była dowodem na to, że modułowe e-podręczniki to coś więcej niż tylko cyfrowy odpowiednik papierowej książki – to kompleksowe narzędzie do nowoczesnego uczenia.
Spotkanie pokazało, że projekt „Pilotażowe wdrożenie modułowych e-podręczników…” idzie w dobrym kierunku. Energia i zaangażowanie uczestników, a także wnioski z dwóch dni merytorycznej pracy dają nam ogromny zapał do działania. Były rozmowy, były pomysły, były śmiechy przy kreatywnych zadaniach – ale przede wszystkim była wspólnota ludzi, którym zależy. I to właśnie ta wspólnota jest największą siłą projektu.






