Nowe technologie, konkretne umiejętności i miejsce dla uczniów z różnymi potrzebami – tak ma wyglądać nowoczesne kształcenie zawodowe w powiecie brzeskim. Trzy szkoły zostaną gruntownie przebudowane dzięki projektowi współfinansowanemu z funduszy unijnych. Jego wartość to ponad 5,6 miliona złotych.
W dobie, gdy zawody zmieniają się szybciej niż programy nauczania, szkoły muszą nadążać za rynkiem i potrzebami młodzieży. W powiecie brzeskim właśnie rusza projekt, który ma na celu gruntowną modernizację trzech placówek kształcenia zawodowego. Dzięki ponad 4,7 mln zł pozyskanym z funduszy zewnętrznych powstaną nowoczesne pracownie i infrastruktura wspierająca inkluzyjne nauczanie.
– Na planowane zmiany w kształceniu staramy się patrzeć również oczami pracodawców – mówi Andrzej Potępa, starosta brzeski. – Od lat przy starostwie działa rada programowa, w której zasiadają dyrektorzy szkół, nauczyciele i lokalni przedsiębiorcy. To oni wskazują, które zawody mają przyszłość.
Projekt obejmie trzy placówki: Zespół Szkół Technicznych i Branżowych im. Bohaterów Westerplatte w Brzesku, Technikum im. Józefa Piłsudskiego w Brzesku oraz Zespół Szkół w Czchowie. Powstanie łącznie 18 specjalistycznych pracowni do nauki m.in. mechatroniki, programowania, logistyki, grafiki komputerowej, gastronomii, ślusarstwa, druku 3D czy ochrony środowiska.
– To nie są tylko modne kierunki. To konkretne umiejętności, które przekładają się na dobre miejsca pracy – podkreśla Janina Motak, dyrektorka Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Brzesku.
Uczniowie będą uczyć się na nowoczesnym sprzęcie, często identycznym jak w zakładach pracy, do których trafią na praktyki lub po zakończeniu nauki. Mniej teorii, więcej praktyki – to założenie, które ma przyspieszyć start zawodowy młodych ludzi.
Ale nowoczesna szkoła to nie tylko technologia. Projekt zakłada również stworzenie w każdej z objętych nim szkół tzw. „pokojów wyciszenia” – specjalnych przestrzeni dla uczniów wrażliwych na nadmiar bodźców, hałas czy stres. Będą one dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i uczniów mierzących się z różnymi wyzwaniami edukacyjnymi.
– To krok w stronę inkluzyjnego kształcenia zawodowego. Chcemy, by każdy młody człowiek, niezależnie od swoich trudności, miał szansę nauczyć się zawodu i wejść na rynek pracy – dodaje Motak.
W ramach projektu zaplanowano również szkolenia dla nauczycieli oraz wizyty studyjne, które mają pomóc kadrze pedagogicznej lepiej zrozumieć nowoczesne podejście do nauczania zawodowego.
Całkowita wartość inwestycji przekracza 5,6 mln zł, z czego większość to środki unijne. Jak podkreślają samorządowcy, to inwestycja nie tylko w sprzęt i budynki, ale przede wszystkim w przyszłość młodych ludzi i jakość lokalnego rynku pracy.
(Smol)