Ministerstwo Edukacji chce, by dzieci ze specjalnymi potrzebami mogły korzystać z pomocy terapeutów zajęciowych bezpośrednio w szkołach publicznych. To część szerszej reformy systemu edukacji.
Nowy krok ku edukacji włączającej
Cypryjskie Stowarzyszenie Terapeutów Zajęciowych poinformowało, iż zostało poproszone o przygotowanie propozycji integracji terapii zajęciowej z systemem szkolnym. Ma to nastąpić w ciągu najbliższych dni.
Minister edukacji Athena Michaelidou podczas wtorkowego spotkania z przedstawicielami stowarzyszenia zaznaczyła, iż chodzi o wspieranie dzieci z niepełnosprawnościami oraz specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – tak, by mogły funkcjonować bardziej samodzielnie w codziennym życiu szkolnym.
Inspiracja z zagranicy
Podczas rozmowy stowarzyszenie przedstawiło przykłady dobrych praktyk z Kanady, Finlandii, Portugalii i Wielkiej Brytanii. Jak podkreślono, integracja terapeutów zajęciowych z systemem oświaty przynosi tam realne korzyści uczniom i nauczycielom.
Władze cypryjskiego stowarzyszenia zapowiedziały, iż będą aktywnie współtworzyć nowy model szkoły – funkcjonalnej, otwartej i sprawiedliwej.
Takie zmiany z pewnością mogą zainteresować również polskich rodziców zamieszkałych na Cyprze, którzy od lat apelują o lepsze wsparcie dla dzieci z orzeczeniami w szkołach publicznych.
FAQ
Czym jest terapia zajęciowa w szkołach?
To forma wsparcia dla uczniów mających trudności w codziennym funkcjonowaniu – np. z pisaniem, planowaniem zadań czy samoobsługą. Terapeuta pomaga im rozwijać te umiejętności w praktyce.
Czy program obejmie wszystkie szkoły?
Na razie mowa o przygotowaniu propozycji, która może stać się częścią ogólnokrajowej reformy edukacji. Szczegóły będą znane po jej przedstawieniu ministerstwu.