Uczniowie mniej zmęczeni i mniej zmotywowani do samodzielnej pracy. Nowacka o raporcie dot. prac domowych

zachod.pl 3 godzin temu
Zdjęcie: Minister edukacji Barbara Nowacka, fot. PAP/Piotr Nowak


Zdaniem ministry edukacji Barbary Nowackiej z raportu IBE dotyczącego prac domowych wyłania się pozytywny efekt zmian: młodzież ma więcej czasu. Szefowa MEN jednocześnie zaznaczyła, iż czeka na rekomendacje instytutu, po których podejmie decyzję co dalej z pracami domowymi.

Na prośbę minister edukacji Barbary Nowackiej Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy (IBE) przeprowadził ewaluację tego, jak w praktyce sprawdziły się nowe przepisy dotyczące zadawania prac domowych. W czwartek (2 października) IBE przekazało MEN raport z ewaluacji.

Z ankiety przeprowadzonej w ramach badania wynika, iż ponad 60 proc. badanych dyrektorów szkół i ponad 50 proc. nauczycieli uważa, iż dzieci mają w tej chwili więcej czasu w odpoczynek, zabawę i aktywność fizyczną. Zdaniem 52 proc. nauczycieli wprowadzone zmiany zmniejszyły obciążenia uczniów obowiązkami edukacyjnymi. Ewaluacja pokazała, iż stres wśród uczniów zmalał, a brak zadań domowych nie odbił się chociażby na wynikach ósmoklasistów. Jednocześnie ponad dwie trzecie nauczycieli uważa, iż osłabła motywacja uczniów do odrabiania prac domowych i ich samodzielność w procesie uczenia się.

Dalsza część tekstu pod polecanym artykułem

Czytaj także:

LUBUSKIE

Ministra Nowacka w Zielonej Górze: Chcemy zmienić polską szkołę

12 marca 2025

Barbara Nowacka, ministra edukacji narodowej, przyjechała dziś do Zielonej Góry, by wziąć udział w seminarium poświęconym systemowi oświaty. - To dobra okazja, aby porozmawiać z nauczycielami o planowanej przez...

Czytaj więcejDetails

Takie wstępne wnioski też wyciągamy z raportu, który przesłał nam Instytut Badań Edukacyjnych. Pamiętamy, jak wyglądała praca dziecka w domu przez lata, kiedy prace domowe były obowiązkowe, w szczególności potem, kiedy zlikwidowano gimnazja, a podstawa programowa była tak przeładowana, iż młodzież choćby nie miała czasu zastanowić się nad tym, co robi i budowały się nierówności – powiedziała dziennikarzom ministra edukacji, komentując raport IBE. – Widać pozytywny efekt tego, iż młodzież ma po prostu więcej czasu

– dodała.

Nowacka zaznaczyła, iż docierają do niej głosy nauczycieli, którzy mówią, iż brakuje im narzędzi. Dlatego – jak mówiła – zwróciła się do IBE nie tylko o analizę jak wpłynęła na uczniów zmiana, ale też o rekomendacje.

Czekam na te rekomendacje, żeby móc z państwem porozmawiać o tym, czy zmieniamy coś i w jakim kierunku, o ile tak

– powiedziała.

Odniosła się do kwestii spadku motywacji uczniów do uczenia się na bieżąco.

To jest właśnie to pytanie, na ile narzędzia, które są dzisiaj używane są narzędziami wystarczającymi

– zaznaczyła.

Zauważyła, iż po pierwsze: w tej chwili nauczyciele robią teraz uczniom znacznie więcej kartkówek, niż robili przed wprowadzeniem zmian, a „powtarzanie każdą metodą jest dobre”, a po drugie: kartkówka realnie sprawdza wiedzę ucznia, a nie kompetencje rodzica. Dodała, iż wcześniej praca domowa często sprawdzała kompetencje rodzica.

Od 1 kwietnia 2024 r. obowiązują przepisy ograniczające zadawanie prac domowych w podstawówkach. Zgodnie z nimi w klasach I-III szkół podstawowych nie zadaje się prac domowych pisemnych i praktyczno-technicznych z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą. W klasach IV-VIII prace domowe mogą być zadawane, ale nie są obowiązkowe, a zamiast oceny uczeń ma otrzymać informację, co zrobił dobrze, a co wymaga poprawy. W marcu tego roku Nowacka zapowiedziała ocenę wprowadzonych przepisów.

Polecamy

LUBUSKIE

Gala Programów Lubuskiego Kuratora Oświaty

3 października 2025

Dziś w Międzyrzeckim Ośrodku Kultury odbyła się Gala Programów Lubuskiego Kuratora Oświaty. Podczas wydarzenia podsumowano dotychczasowe działania placówek w ramach...

Czytaj więcejDetails

Dwie obowiązkowe lekcje religii lub etyki tygodniowo? Głosy w Sejmie podzielone

26 września 2025
Idź do oryginalnego materiału