Temat projektu: W jaki sposób aktywność człowieka wpływa na zdrowie człowieka?
Przedmiot: wychowanie fizyczne
Skład zespołu uczniowskiego: uczniowie klasy 8a
Motto:
„Nie poddawaj się, ponieważ życie to sport.”
Jesse Owens
Termin realizacji: 05.05.2025r. – 06.06.2025r.
Uzasadnienie wyboru tematu:
Młodzież mało ćwiczy z wielu powodów, które można podzielić na kilka kategorii: brak czasu, brak motywacji, wpływ technologii, a także czynniki związane z rozwojem i stylem życia.
Aktywność fizyczna jest bardzo ważna dla młodzieży, ponieważ wpływa pozytywnie na ich zdrowie fizyczne, rozwój psychiczny oraz społeczny. Utrzymanie odpowiedniego poziomu aktywności fizycznej u młodych ludzi pomaga w zapobieganiu wielu chorobom, poprawia samopoczucie, koncentrację, a także ułatwia radzenie sobie ze stresem.
Cel ogólny projektu:
Zwiększenie świadomości dotyczącej wpływu aktywności fizycznej na zdrowie wśród młodzieży szkolnej.
Cele szczegółowe projektu:
- – pogłębianie wiedzy w zakresie aktywności fizycznej dla organizmu człowieka.
- – kształtowanie zmiany postaw i zachowań związanych z aktywnością fizyczną
- – wpływanie na kształtowanie nawyków aktywnego stylu życia wśród młodzieży;
- – rozwijanie inwencji twórczej, samodzielności i kreatywności uczniów w opracowaniu i realizacji
- zadań projektu;
- – rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole;
- – uczenie odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań
Oczekiwane efekty :
Zakładane rezultaty:
- – poprawa zdrowia i sprawności fizycznej uczestników,
- – rozwój ich wiedzy i umiejętności związanych ze zdrowym stylem życia,
- – uświadomienie znaczenia aktywności fizycznej dla zdrowia,
- – kształtowanie nawyku regularnego ruchu,
- – rozwijanie odpowiedzialności za własne zdrowie
- – zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce
Wykorzystane źródła informacji.
- – wsparcie merytoryczne nauczyciela
- – czasopisma popularno – naukowe
- – edukacyjne programy telewizyjne
- – informacje pozyskiwane ze stron internetowych
- – zasoby domowej biblioteki
- – własne dotychczas nabyte umiejętności
Podział na grupy i przydzielenie zadań:
System podziału na poszczególne zespoły odbywał się poprzez dobór samodzielny uczniów. Klasa podzielona na 6 zespołów ( 2 grupy 4-osobowe, 1 grupa 5-osobowa, 3 grupy 6-osobowe) . W każdej grupie znaleźli się uczniowie o różnym poziomie osiągnięć szkolnych. Poszczególne zespoły wybrały ze swojego grona lidera czyli osobę, która koordynowała prace zespołu. Urzeczywistnianie projektu przez uczniów przebiegało poza godzinami lekcyjnymi, zgodnie z przyjętym planem działań. Każda zespół otrzymał zadanie do realizacji. Z grupami zostały omówione zadania, metody zbierania informacji, sposób i czas prezentacji. Uczniowie zostali zapoznani z kryteriami oraz sposobem oceny projektu. Samodzielna praca uczniów w zespołach polegała na realizacji takich zadań, jak:
- – zaprezentowanie ćwiczeń relaksacyjno – uspakajających,
- – skutki braku aktywności fizycznej u dzieci i młodzieży – prezentacja filmiku,
- – demonstracja ćwiczeń porannej gimnastyki przy muzyce,
- – wpływ aktywności fizycznej na zdrowie – prezentacja multimedialna,
- – pokaz ćwiczeń klasycznego aerobiku
- – przeprowadzenie zabaw ruchowych z przyborem i bez
Terminy konsultacji:
Uczniowie konsultowali się z nauczycielem po zajęciach w poniedziałki i czwartki. Podczas lekcji wychowanie fizyczne realizowane były treści programowe związane z tematem projektu, które miały ułatwić uczniom wykonanie zadań. Do komunikacji z uczniami wykorzystano następujące narzędzia informatyczne: dziennik elektroniczny librus, portal społecznościowy facebook – komunikator Messenger.
Kryteria oceny grup:
- zgodność zadania z tematem projektu
- pracochłonność zadania projektu
- sposób prezentacji zadania
- stopień wykorzystania materiałów źródłowych
Podsumowanie projektu:
Adresatami o odbiorcami prezentacji projektu byli uczniowie klasy 8a. Publiczna prezentacja projektu odbyła się na lekcji w dn. 11.06.2025r. i miała na celu kształtowanie umiejętności wypowiadania się na forum, radzenia sobie ze stresem, wykorzystywania różnych środków wspierających prezentację ćwiczeń. Po prezentacji zadań projektu dokonano oceny poszczególnych grup. Następnie każdy uczeń wypełnił ankietę ewaluacyjną.
Promocja i dokumentowanie projektu:
- zamieszczenie opisu projektu na stronie internetowej szkoły
- materiał fotograficzny
- opis, wnioski .
Opiekun projektu
Dariusz Kieglerski
Ankieta – aktywność fizyczna uczniów
Aktywność fizyczna uczniów to temat, który zasługuje na szczególną uwagę. W dzisiejszych czasach, kiedy dzieci i młodzież często spędzają więcej czasu przed ekranem komputera niż na świeżym powietrzu, ankieta ma na celu zrozumienie Waszych nawyków i preferencji w zakresie ruchu i sportu. Ankieta jest anonimowa. Proszę o udzielenie szczerych odpowiedzi.
Pytania:
1. Czy regularnie uczęszczasz na zajęcia wychowania fizycznego w szkole?
- Tak, regularnie
- Staram się ich unikać, jeżeli to możliwe
- Nie, nie uczestniczę w zajęciach, jestem z nich zwolniony/a
2. Czy regularnie angażujesz się w inne, pozaszkolne formy aktywności fizycznej?
- Tak, codziennie
- Tak, kilka razy w tygodniu
- Tak, raz w tygodniu
- Nie angażuje się w aktywność fizyczną poza szkołą
3. Jaka jest Twoja ulubiona forma aktywności fizycznej (możesz wskazać więcej niż jedną odpowiedź)?
- Piłka nożna
- Koszykówka
- Siatkówka
- Taniec
- Fitness, gimnastyka
- Piłka ręczna
- Jazda na rowerze
- Jazda na hulajnodze
- Bieganie
- Sztuki walki
- Pływanie
- Siłownia
- Ł) Jazda na rolkach/deskorolce
- Nie uprawiam regularnie aktywności fizycznej poza szkołą
4. Czy wolisz uprawiać aktywność fizyczną samodzielnie czy w grupie?
- Samodzielnie
- W grupie
- Nie mam preferencji
5. Gdzie najczęściej uprawiasz aktywność fizyczną poza szkołą (możesz wskazać więcej niż jedną odpowiedź)?
- Na boisku szkolnym
- Na hali
- Na placu zabaw w okolicy domu
- a siłowni lub w sali fitness
- W parku/ w lesie
- W domu
- Nie uprawiam regularnie aktywności fizycznej poza szkołą
6. Czy korzystasz z aplikacji mobilnych lub urządzeń wearables (np. inteligentnych zegarków), które służą do monitorowania Twojej aktywności fizycznej?
- Tak, regularnie korzystam z takich aplikacji/urządzeń
- Czasami korzystam, ale nie regularnie
- Nie korzystam z żadnych aplikacji/urządzeń do monitorowania aktywności fizycznej
7. Jaką rolę odgrywa aktywność ruchowa w Twoim życiu?
- Bardzo dużą
- Dużą
- Średnią
- Małą
- Bardzo małą
8. Czy uważasz, iż Twoja aktywność fizyczna jest wystarczająca dla zdrowia i kondycji?
- Tak, moja aktywność fizyczna jest wystarczająca
- Nie wiem
- Nie, mogę być bardziej aktywny/a
9. Czy wiesz, jakie korzyści zdrowotne niesie ze sobą regularna aktywność fizyczna?
- Tak, wiem o korzyściach zdrowotnych wynikających z aktywności fizycznej
- Nie wiem, potrzebuję więcej informacji na ten temat
10. Jakie korzyści zdrowotne odczuwasz po uprawianiu aktywności fizycznej (możesz wskazać więcej niż jedną odpowiedź)?
- Większa wytrzymałość fizyczna
- Poprawiona kondycja i siła
- Lepsze samopoczucie emocjonalne i redukcja stresu
- Poprawiona zdolność koncentracji i skupienia uwagi
- Poprawa zdrowia
- Lepsza kontrola nad poziomem cukru we krwi
- Zwiększenie pewności siebie
- Nie dostrzegam korzyści
- Nie uprawiam żadnej aktywności fizycznej
11. Czy uczestniczysz w jakichś zawodach sportowych lub innych aktywnościach sportowych poza szkołą?
- Tak, regularnie
- Czasami
- Nie, nie uczestniczę w żadnych zawodach ani aktywnościach poza szkołą
12. Czy chciałbyś/chciałabyś, aby szkoła organizowała więcej imprez sportowych lub aktywności fizycznych?
- A)Tak, chciałbym/chciałabym więcej imprez sportowych lub aktywności fizycznych w szkole
- Nie, jest wystarczająca liczba imprez sportowych lub aktywności fizycznych w szkole
Płeć:
- Dziewczyna
- Chłopak
Wnioski z ankiety
Ankieta składała się z 12 pytań o różnych typach: jednokrotnego wyboru, wielokrotnego wyboru oraz pytań otwartych. Dzięki temu mogliśmy uzyskać obszerny obraz, który pokazuje, jakie są rzeczywiste preferencje i nawyki uczniów związane z aktywnością fizyczną.
Dzisiejszy świat stwarza wiele możliwości udoskonalania programów szkolnych pod kątem aktywności fizycznej, a wyniki ankiety mogą być pomocne w realizacji tych celów.
Wnioski z ankiety – aktywność fizyczna uczniów pokazały, iż młodzież jest świadoma znaczenia ruchu i sportu w ich życiu. Ponadto ankieta dostarczyła wielu cennych informacji, które mogą mi posłużyć do poprawy organizacji zajęć sportowych w szkole.







