Warsztaty „ABC Sztuki XX wieku”

wroclawskiportal.pl 1 dzień temu

Wrocławskie Centrum Twórczości Dziecka właśnie kończy cykl warsztatów realizowanych w ramach projektu „ABC sztuki XX wieku”.

Zajęcia miały za zadanie przybliżyć uczestnikom kierunku, nurty i funkcjonowanie sztuki na przestrzeni XX wieku. Zadanie „ABC Sztuki XX wieku” miało na celu utworzenie oferty z zakresu edukacji kulturalnej skierowanej do dzieci i młodzieży w wieku 9-15 lat, w tym szczególnie do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i o utrudnionym dostępie do kultury. Koncepcją zadania było utworzenie i przeprowadzenie cyklu bezpłatnych warsztatów artystycznych dla grup i klas. Celem było stworzenie przestrzeni nie tylko edukacyjnej ale także nadaniu możliwości rozwoju własnych zainteresowań i talentów. Wykonane zadanie stało się odpowiedzią na zbyt małą liczbę projektów niekomercyjnych kierowanych do dzieci i młodzieży w zakresie edukacji artystycznej i kulturalnej. Poprzez realizację warsztatów chcieliśmy dać szansę na rozwój twórczy i kulturalny każdemu dziecku, niezależnie od statusu materialnego, pochodzenia społecznego czy miejsca zamieszkania.

Uczestnicy podczas warsztatów zdobyli wiedzę o najważniejszych kierunkach sztuki XX wieku, poznali sylwetki najwybitniejszych twórców. Chcieliśmy dzięki tego zadania zaktywizować dzieci do działania na polu sztuki i kultury, pokazać nowe ścieżki rozwoju poprzez wykorzystanie innowacyjnych, niekonwencjonalnych i atrakcyjnych metod pracy

Od 1 marca 2025 r. do 10 grudnia w ramach projektu odbyło się 33 wizyt grup. Każda z nich miała cykl trzech spotkań podczas, których miała okazję bliżej poznać sztukę XX wieku. W warsztatach edukacyjno – twórczych wzięło udział 240 osób. W realizację zadania było zaangażowanych 8 osób. W tym prowadzący zajęcia, koordynatorzy oraz obsługa techniczna. Dodatkową liczbę 400 osób stanowili odbiorcy zadania w formie online. Zapoznając się z wpisami na portalach informacyjnych, stronie internetowej organizacji oraz social mediów stali się dodatkowymi członkami projektu.

Każde spotkanie miało powtarzalną formę. Grupa zaczynała od zapoznania się z krótką prezentacją multimedialną. Prowadzący wykład przekazywali informacje uczestnikom na temat konkretnych przedziałów czasowych i występujących w nich nurtach sztuki. Podczas prezentacji prowadzący zadawali pytania by zaktywizować uczestnictwo dzieci w wykładzie.

Następnie grupa brała udział w warsztatach teatralnych i plastycznych. Każde zajęcia były inspirowane konkretnym nurtem sztuki XX wieku. Miało to na celu przybliżenie uczestnikom technik, rozwiązań i tematów w sztuce omawianej podczas prezentacji.

W przypadku zajęć teatralnych odbyły się ćwiczenia inspirując się formą happeningu i performance. Słynny happening autorstwa Tadeusza Kantora, w którym artysta dyrygował falami na morzu to tylko jedna z wielu wykorzystanych przez nas inspiracji. Dodatkowo na części teatralnej uczestnicy odgrywali scenki i wizualizacje na wzór dzieł z nurtu kubizmu, pop artu czy ekspresjonizmu. Rekwizyty, stroje i scenografia odpowiednio dobrana stanowiła nieodłączny element wykonywanych ćwiczeń.

Podczas warsztatów plastycznych dzieci wykonywały prace inspirowane najsłynniejszymi dziełami sztuki XX wieku dostosowując je do ich wieku. Kolaże, wycinanki, puzzle czy maski stały się efektem wcześniejszego wykładu nawiązując do danego nurtu sztuki XX wieku. Od form bardziej przestrzennych wykonanych z drutu, wstążek i koralików po action paiting wykonywane w swojej prawdziwej formie dzięki technik takich jak dripping i rozmazywanie palcami. Uczestnicy stali się prawdziwymi artystami na polu plastycznym.

Każda grupa zorganizowana, która wzięła udział w cyklu warsztatów „ABC sztuki XX wieku” dostawała mały upominek składający się z wydruków informacyjno – wizualizacyjnych. Mogli dzięki temu kontynuować nauczenie o sztuce w swoich placówkach tworząc gazetki ścienne.

Dzięki przygotowanym wcześniej ankietą zyskaliśmy wiele opinii mówiących o możliwościach jakie dały uczestnikom warsztaty „ABC Sztuki XX wieku”. Dzieci i nauczyciele zapoznali się z technikami i ćwiczeniami, które mogą wykorzystać w dalszym cyklu edukacji we własnych placówkach. Proste i wykonane z powszechnie dostępnych materiałów prace pozwalają na inspiracje w nauczeniu najmłodszych na każdym etapie edukacji.

Zadanie finansowane jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Idź do oryginalnego materiału