W realizacji są już dwa przełomowe projekty edukacyjne w Irlandii.
Nowoczesna technologia AI wkracza do szkół w Irlandii, a dwa ambitne programy mogą zrewolucjonizować sposób nauczania i oceniania uczniów.
Szkoły w Irlandii – sztuczna inteligencja
W Irlandii trwa bezprecedensowy rozwój technologii sztucznej inteligencji w sektorze edukacji. W całym kraju prowadzone są dwa duże projekty pilotażowe – Merlyn Origin i Diotima – które mają potencjał, by na stałe zmienić codzienność nauczycieli i uczniów.
Oba programy testowane są we współpracy z Trinity College w Dublinie i stanowią odpowiedź na rosnące potrzeby współczesnego systemu nauczania.
W 48 szkołach podstawowych i średnich rozpoczął się największy pilotażowy program AI w Europie. Setki irlandzkich nauczycieli testują Merlyn Origin – inteligentnego asystenta stworzonego z myślą o usprawnieniu pracy w klasie.
Technologia ta ma odciążyć nauczycieli z obowiązków administracyjnych, umożliwiając im skupienie się na nauczaniu.
Technologia Merlyn Origin w Irlandii
Asystent AI oparty jest na generatywnej sztucznej inteligencji i pozwala m.in. na:
- automatyczne tworzenie planów lekcji i kryteriów oceniania
- natychmiastowe generowanie informacji zwrotnych dla uczniów
- głosowe sterowanie sprzętem w klasie (komputery, tablice multimedialne)
Technologia ta została już z powodzeniem wdrożona w USA, gdzie przyczyniła się do redukcji tzw. techno-stresu i ulepszenia organizacji pracy nauczycieli.
Program w Irlandii realizowany jest przez firmę Merlyn Mind we współpracy z Learnovate – centrum badawczym przy Trinity College.
Pierwsza faza pilotażu zakończyła się wraz z rokiem szkolnym 2024/2025. W nowym roku szkolnym zaplanowano kolejną fazę, opartą na zebranych doświadczeniach i opiniach uczestników.
Diotima – nowa platforma w Irlandii
Równolegle rozwijany jest projekt Diotima – platforma AI, która otrzymała 500 tys. euro z funduszu Enterprise Ireland.
Jej głównym celem jest usprawnienie procesu oceniania w szkołach średnich i instytucjach edukacji zawodowej, a także odciążenie nauczycieli dzięki automatyzacji analizy i informacji zwrotnej.
Co wyróżnia Diotimę?
- generowanie spersonalizowanych informacji zwrotnych w czasie rzeczywistym
- zwiększenie częstotliwości i jakości ocen bez zwiększania nakładu pracy nauczycieli
- integracja ze szkołami średnimi i edukacją zawodową
Za projektem stoją byli nauczyciele i specjaliści branży edtech, a jego realizacja przebiega przy wsparciu Learnovate oraz ekspertów z Trinity College.
Po uzyskaniu finansowania zatrudniono specjalistów AI oraz powołano grupę doradczą złożoną z praktyków edukacji. Pierwsza wersja platformy ma zostać zaprezentowana we wrześniu 2025 roku, a przed tym odbędą się testy pilotażowe.
Projekt Diotima ma szansę stać się przełomowym rozwiązaniem wspierającym edukację nie tylko w Irlandii, ale i na świecie.