Koniec matury, jaką znamy. Wielkie zmiany też w egzaminie ósmoklasisty. Reforma edukacji zacznie się w 2026

gazeta.pl 9 godzin temu
Uczniowie mogą spodziewać się istotnych zmian. W szkołach będą obowiązywały nowe podstawy programowe. W związku z tym, jak zapowiada Ministerstwo Edukacji Narodowej, inaczej będą wyglądały egzaminy ósmych klas oraz matury.Od 2026 roku w szkołach podstawowych i od 2027 roku w szkołach średnich Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadza nowe podstawy programowe.
REKLAMA


Reforma edukacji rozpisana jest na lata. W 2026 r. zaczną obowiązywać nowe podstawy programowe w klasach I i IV szkoły podstawowej- powiedziała ministerka edukacji Barbara Nowacka, cytowana przez portalsamorzadowy.pl. W związku z tą zmianą uczniowie mogą spodziewać się, iż inaczej będą wyglądały egzaminy kończące podstawówkę czy szkołę średnią.


Zobacz wideo


Ta szkoła jest warta 124 miliony. "Dajemy szanse każdemu, kto chce się u nas uczyć"


Zmiany w maturach i egzaminach ósmych klasUczniowie, którzy realizują nową podstawę programową, po zakończeniu pełnego cyklu kształcenia będą pisali nowy egzamin ósmoklasisty oraz maturę. Jak poinformowała Nowacka, nowy egzamin na koniec szkoły podstawowej i nowy egzamin dojrzałości w przypadku absolwentów liceów będzie w 2031 roku, osoby kończące technika napiszą nową maturę rok późnej, w 2032 r. MEN nie podaje jednak jeszcze szczegółów, co dokładnie zmieni się na egzaminach i czego mogą spodziewać się uczniowie.


Szkoła (zdjęcie ilustracyjne) Fot. Władysław Czulak / Agencja Wyborcza.pl


Nowe podstawy programowe - jak będą wyglądać?Pracami nad nową podstawą zostały powierzone Instytutowi Badań Edukacyjnych - Państwowemu Instytutowi Badawczemu. Wiceministerka edukacji Katarzyna Lubnauer tłumaczyła kilka tygodni temu, iż zmiany mają sprawić, by nauka uczniów była spójna i skupiona na rozwoju ich kompetencji. Ma też być większa zależność między poszczególnymi przedmiotami.


Bardzo często narzekano, iż w dotychczasowych podstawach programowych nie ma nic wspólnego między fizyką a matematyką, iż przedmioty przyrodnicze wzajemnie się nie widzą, iż bardzo często o tych samych zjawiskach mówimy na chemii, biologii i geografii, ale uczniowie często nie zauważają, iż mówią o tych samych zjawiskach. Stąd w klasie VI pojawi się przedmiot przyroda- powiedziała wiceministerka, cytowana przez RMF FM. Dodała, iż uczniowie mają też zdobywać umiejętności krytycznego myślenia i uczyć się unikania zagrożeń m.in. cyfrowych.Co sądzisz o zmianach, które są wprowadzane w szkołach? Czy Twoim zdaniem są potrzebne? Napisz do nas: justyna.fiedoruk@grupagazeta.pl. Gwarantujemy anonimowość.
Idź do oryginalnego materiału