Mniej lekcji religii, nowe przedmioty i ferie zimowe według nowego harmonogramu

jarocinska.pl 3 godzin temu
Zdjęcie: 1 września uczniowie wrócą do szkolnych ławek. Do szkół wejdą nowe przedmioty, a ferie zimowe odbędą się według nowego harmonogramu. Jakie zmiany jeszcze czekają uczniów? | foto archiwum GJ


Rok szkolny 2025/2026 rozpocznie się w poniedziałek 1 września 2025 i potrwa do piątku, 26 czerwca 2026. Uczniów czekają dwie przerwy świąteczne – zimowa, która potrwa od 22 do 31 grudnia 2025 roku i wiosenna przypadająca na dni 2-7 kwietnia 2026r.

W Wielkopolsce ferie zimowe dopiero w 3. turze

Zmianie ulegnie organizacja ferii zimowych. Odbędą się one bowiem w trzech, a nie jak dotąd czterech turach. Kalendarz zakłada następujące terminy dla poszczególnych województw:

  • 19 stycznia - 1 lutego 2026:

mazowieckie, pomorskie, podlaskie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie

  • 2 lutego - 15 lutego 2026:

dolnośląskie, kujawsko-pomorskie, łódzkie, zachodniopomorskie, małopolskie, opolskie

  • 16 lutego - 1 marca 2026:

podkarpackie, lubelskie, wielkopolskie, lubuskie, śląskie

Przyszłoroczne wakacje będą odbywały się od 27 czerwca do 31 sierpnia 2026 roku.

Egzaminy ósmoklasisty i egzaminy maturalne 2026

Egzamin ósmoklasisty przeprowadzony zostanie w dniach 11-13 maja. 11 maja będzie egzamin z języka polskiego, 12 maja - z matematyki, 13 maja - z języka obcego nowożytnego. Dodatkowy termin egzaminu ósmoklasisty dla uczniów, którzy nie będą mogli przystąpić do niego w terminie głównym, wyznaczono na 8-10 czerwca.

Matury, w sesji głównej, przeprowadzone zostaną w dniach 4-30 maja. Sesję egzaminów pisemnych zaplanowano w dniach 4-21 maja, a ustnych 7-30 maja. Dodatkowa sesja maturalna dla maturzystów, którzy z przyczyn zdrowotnych lub losowych nie przystąpią do egzaminów w terminie głównym, zaplanowana została w dniach 1-16 czerwca: sesja egzaminów pisemnych – 1-16 czerwca, sesja egzaminów ustnych – 8-10 czerwca.

https://jarocinska.pl/wiadomosci/czy-swiadczenie-300-zl-na-dobry-start-wystarczy-na-wyprawke-szkolna-sprawdzilismy-to/W7CKBgRlObBmRslpXZlY

Co nowego czeka uczniów w nadchodzącym roku szkolnym?

W programie nauczania pojawią się nowe przedmioty - edukacja zdrowotna oraz edukacja obywatelska, która zastąpi wcześniejszy HiT. Edukacja zdrowotna będzie nieobowiązkowym przedmiotem tj. rodzice lub pełnoletni uczniowie będą mogli zgłosić dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału w tych zajęciach. Przedmiot ten zastąpi wychowanie do życia w rodzinie i będzie realizowany: w szkołach podstawowych w klasach IV–VIII oraz w szkołach ponadpodstawowych: w liceum ogólnokształcącym, technikum oraz branżowej szkole I stopnia.

Głównym celem przedmiotu jest kształtowanie kompetencji uczniów związanych z całożyciową dbałością o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia. Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy i umiejętności ujęte zostały w 11 działach tematycznych: wartości i postawy, zdrowie fizyczne, aktywność fizyczna, odżywianie, zdrowie psychiczne, zdrowie społeczne, dojrzewanie (tylko w szkołach podstawowych), zdrowie seksualne, zdrowie środowiskowe, internet i profilaktyka uzależnień, system ochrony zdrowia (tylko w szkołach ponadpodstawowych). Zajęcia będą odbywać się w wymiarze 1 godziny tygodniowo przez cały rok szkolny.

Przedmiot obejmuje nie tylko obszar medyczny czy biologiczny, ale także zagadnienia związane z emocjami, relacjami, odpowiedzialnością, wartościami i dobrostanem. Uczy podejmowania świadomych decyzji zdrowotnych. Promuje zdrowy styl życia. Rozwija umiejętności komunikacji, empatii i troski o siebie i otoczenie. Pozwala ustrzec się przed różnorodnymi zagrożeniami – od chorób zakaźnych, przez uzależnienia, po dezinformację.

https://jarocinska.pl/wiadomosci/szkola-w-roszkowie-ma-nowego-dyrektora-kto-nim-zostal-i-kiedy-obejmie-stanowisko/RJFqDQIU8oUAWkD8rHsZ

Edukacja obywatelska zamiast HIT-u?

Edukacja obywatelska zastąpi w szkołach Historię i Teraźniejszość. Przedmiot ten ma ma pomóc uczniom w rozwoju ich kompetencji społecznych, przygotować ich do funkcjonowania w systemie państwa oraz w życiu codziennym. Jak można przeczytać na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej, głównym celem EO jest wyposażenie dzieci i młodzieży w rzetelną wiedzę, umiejętności oraz postawy umożliwiające skuteczne dbanie o zdrowie własne i innych osób we wszystkich jego wymiarach: fizycznym, psychicznym, społecznym, środowiskowym i cyfrowym.

- Głównym celem przedmiotu edukacja obywatelska jest przygotowanie uczniów do świadomego i odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego w społeczeństwie demokratycznym. Przedmiot będzie budował i wzmacniał postawy patriotyczne młodych ludzi oparte na poczuciu tożsamości i dumie z przynależności do wspólnoty, troski o małą i dużą Ojczyznę, poczuciu odpowiedzialności za jej kształt. Równolegle przedmiot ma kształtować otwartość i szacunek względem innych, empatię i solidarność z innymi oraz zaangażowanie na rzecz dobra wspólnego - czytamy na stronie MEN.

Tylko jedna godzina religii w tygodniu

Duże zmiany w roku szkolnym 2025/2026 dotyczyć będą lekcji religii i etyki, a to za sprawą rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 17 stycznia 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. W roku szkolnym 2025/2026 liczba godzin religii i etyki zmniejszona zostanie z dwóch do jednej tygodniowo. Lekcje te odbywać będą mogły się jedynie bezpośrednio przed lub po obowiązkowych zajęciach edukacyjnych. Zasada ta nie będzie obowiązywała jedynie w przypadku tych klas szkół podstawowych, w których na dzień 15 września wszyscy uczniowie uczęszczać będą na lekcje religii lub etyki.

Testy sprawnościowe także w klasach I-III

Już od 1 września 2025 roku w szkołach lekcje WF będą odbywały się zgodnie z nową podstawą programową MEN, która kładzie nacisk na rozwój kompetencji ruchowych dzieci i młodzieży. Nowe założenia mają m.in. promować zdrowy styl życia poprzez ruch i zabawę.

Nowa podstawa programowa - jak wylicza MEN - odwołuje się do kilku założeń:

  • świadomego i bezpiecznego wykorzystywania nowoczesnych technologii wspierających rozwój fizyczny, zdrowotny i edukacyjny,
  • edukacji włączającej oraz zasad sprawiedliwości społecznej,
  • edukacji w terenie, wzmacnianiu odporności psychofizycznej i kształtowaniu prozdrowotnych i proekologicznych postaw,
  • planowania, monitorowania oraz oceny aktywności i sprawności fizycznej,
  • działania na rzecz środowiska naturalnego i promującej formy aktywności fizycznej przyjaznej środowisku.
  • świadomego i bezpiecznego wykorzystywania nowoczesnych technologii wspierających rozwój fizyczny, zdrowotny i edukacyjny.

Nowa podstawa programowa przewiduje przeprowadzenie w klasach I-III testów sprawnościowych, takich samych jak dotychczas w klasach IV–VIII. W przypadku klas VII–VIII szkoły podstawowej "obejmuje fakultatywny dział umożliwiający zapoznanie z ćwiczeniami, które są stosowane w trakcie rekrutacji do służb mundurowych i innych zawodów, w których wymagana jest wysoka sprawność fizyczna" – czytamy na stronie MEN-u.

Idź do oryginalnego materiału