O cyfrowej transformacji edukacji i Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej na konferencji poświęconej edukacji w erze cyfrowej

ore.edu.pl 4 godzin temu

16–17 czerwca w Wałbrzychu odbyła się konferencja „Edukator w zmieniającym się świecie: kompetencje, wyzwania, kierunki działania”. Uczestnicy i prelegenci, w tym reprezentanci Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ośrodka Rozwoju Edukacji, dyskutowali o modelu edukatora oraz o edukacji w erze cyfrowej.

W bloku tematycznym dotyczącym kompetencji edukatora w zmieniającym się świecie uczestnicy wysłuchali między innymi wykładów o modelach kształcenia i doskonalenia nauczycieli oraz o trendach, szansach i wyzwaniach stojących przed nauczycielami w erze sztucznej inteligencji. Kierunki zmian i aktualne wyzwania w doradztwie zawodowym przedstawiła Magdalena Brewczyńska z ORE. Była ona także jedną z ekspertek w panelu dyskusyjnym „Nauczyciele – jak pozyskiwać, wspierać i utrzymać w zawodzie?”, podobnie jak zastępca dyrektora Departamentu Kształcenia Ogólnego w MEN Anna Dakowicz-Nawrocka.

Tematem drugiego dnia konferencji były nowe środowiska edukacyjne i kompetencje cyfrowe.

Dyrektor Departamentu Innowacji i Rozwoju w MEN Tomasz Kulasa wystąpił z prezentacją „Cyfrowa transformacja edukacji: polityka, wyzwania, wsparcie”. Przedstawił między innymi wyzwania i trudności we wdrażaniu nowoczesnych technologii w edukacji, ale też pokazał, jak wesprzeć szkoły i jednostki samorządu terytorialnego w cyfryzacji oświaty.

Pod hasłem „ZPE – przyszłość edukacji” przedstawicielki wydziałów merytorycznych i projektów realizowanych przez ORE zaprezentowały Zintegrowaną Platformę Edukacyjną, czyli nowoczesną, profesjonalną i bezpłatną bazę e-materiałów edukacyjnych, utworzoną przez MEN.

To innowacyjne narzędzie edukacyjne jest przeznaczone dla:

  • nauczycieli – gotowe materiały oraz możliwość edycji i indywidualizacji treści,
  • uczniów – zasoby interaktywne, nauka w dowolnym tempie, miejscu i czasie,
  • rodziców – dostęp do zasobów edukacyjnych wspierających naukę w domu.

ZPE stanowi cyfrowe wsparcie dla edukacji w każdym wymiarze. Oferuje darmowy dostęp do wielotysięcznych zasobów, w tym interaktywnych i multimedialnych, z każdego poziomu edukacji. Są to materiały nie tylko z zakresu kształcenia ogólnego, ale także języków obcych, kształcenia zawodowego czy doradztwa zawodowego.

ZPE realizuje kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025, ponieważ:

  • wzmacnia rolę nauczyciela,
  • rozwija najważniejsze kompetencje uczniów,
  • wykorzystuje technologię w edukacji,
  • wspiera edukację włączająca i zróżnicowaną.

Warto podkreślić, iż popularyzacja korzystania z zasobów ZPE będzie jednym z priorytetów polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026.

Idź do oryginalnego materiału