Ojcowie korzystają z urlopu rodzicielskiego
Choć w Polsce rodzi się coraz mniej dzieci, ci, którzy zostają rodzicami, coraz mocniej angażują się w opiekę. Szczególnie widać to po ojcach, którzy coraz częściej decydują się na skorzystanie z urlopu rodzicielskiego.
To efekt unijnej dyrektywy work-life balance, która od dwóch lat obowiązuje w Polsce i przynosi widoczne zmiany. Jednym z jej kluczowych zapisów jest to, iż 9 tygodni urlopu rodzicielskiego przypada wyłącznie ojcu dziecka.
Co ważne – nie może on przekazać tego czasu matce. Albo sam go wykorzysta, albo urlop ten przepadnie. Początkowo wywoływało to sporo dyskusji, jednak dziś widać wyraźnie, iż ojcowie zaczęli z tego prawa korzystać.
Jak poinformował członek zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Mariusz Jedynak: – W 2024 roku aż 41 900 ojców skorzystało z urlopu rodzicielskiego – ponad dwa razy więcej niż w 2023 roku i jedenaście razy więcej niż w 2022 roku.
To wyraźny sygnał, iż dyrektywa work-life balance przynosi efekty i zachęca ojców do większego zaangażowania w opiekę nad dziećmi".
To absolutny rekord i wyraźny sygnał, iż zmiana prawa naprawdę zaczęła działać. Oznacza to również, iż coraz więcej rodzin dzieli się obowiązkami. Coraz częściej to matka wraca do pracy, a ojciec zostaje z dzieckiem w domu.
Taka zmiana przynosi korzyści wszystkim: dzieci zyskują silną więź z obojgiem rodziców, mamy mają szansę szybciej wrócić na rynek pracy, a ojcowie doświadczają codziennego życia z dzieckiem, które wcześniej często omijało ich z powodu pracy.
Równość zaczyna się w domu – nie tylko na papierze
– jeżeli naprawdę chcemy równości, musimy zacząć od źródeł nierówności – podkreśliła Karolina Andrian z Fundacji Share the Care. – Kobiety nie powinny płacić kary za macierzyństwo, a mężczyźni powinni mieć realne możliwości uczestniczenia w życiu rodzinnym. To nie tylko kwestia sprawiedliwości społecznej, ale także szansa na stabilniejszy rozwój gospodarczy i lepszą jakość życia – dodała.
To właśnie Fundacja Share the Care wspólnie z ZUS i partnerami rozpoczęła niedawno czwartą edycję kampanii "Równi w domu – równi w pracy. To się wszystkim opłaca". Tym razem szczególny nacisk położono na edukację oraz na rolę świadomych pracodawców.
Chociaż prawo już istnieje, to wciąż wielu ojców rezygnuje z urlopu rodzicielskiego z obawy przed reakcją pracodawcy albo presją otoczenia.
Dlatego tak ważne są kampanie społeczne, które pokazują, iż ojciec z dzieckiem w domu to nie fanaberia ani lenistwo, tylko odpowiedzialny wybór.
Ojcowie coraz częściej pokazują, iż chcą być aktywni nie tylko zawodowo, ale także rodzicielsko. A system wreszcie daje im taką możliwość. I choć przez cały czas przed nami długa droga, by równość rodzicielska była normą, to rekordowe dane ZUS pokazują, iż jesteśmy na dobrej drodze.