Poniżej publikujemy oświadczenia, jakie na naszą skrzynkę spłynęło po publikacji tekstu obrazującego wyniki egzaminu ósmoklasisty. W tekście, do którego odsyłamy, została poprawiona informacja o liczbie uczniów zdających egzamin w SP Miękinia.
„Oświadczenie Dyrektora i Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej im. K. i A. Potockich w Miękini w związku z artykułem opublikowanym na portalu krzeszowiceone.pl w dniu 13 lipca 2025 r.
Szanowni Państwo,
w imieniu własnym oraz Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej im. K. i A. Potockich w Miękini stanowczo protestuję przeciwko nieuczciwemu i jednostronnemu artykułowi, który ukazał się 13 lipca 2025 r. na portalu krzeszowiceone.pl. Jego treść zawiera nierzetelne informacje, niepełne dane oraz manipulacyjne zestawienia, a ich publikacja spowodowała falę negatywnych komentarzy w przestrzeni publicznej.
Z przykrością stwierdzamy, iż opublikowany materiał stał się podstawą licznych, krzywdzących komentarzy, które uderzają w uczniów – w tym osoby z niepełnosprawnościami oraz przewlekle chore – oraz deprecjonują wysiłek nauczycieli pracujących codziennie z ogromnym zaangażowaniem i profesjonalizmem. Komentarze te podważają zasadność edukacji włączającej, której celem jest nie tylko nauka, ale również budowanie wspólnoty, integracja społeczna oraz tworzenie szkoły bez barier.
Uważam za skrajnie nieodpowiedzialne dopuszczenie do publikacji treści, która podsyca społeczne uprzedzenia wobec dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych i niesprawiedliwie ocenia placówki, które działają zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Aby uzmysłowić Państwu obszar przekłamań zawartych w artykule przedstawiam rzeczywisty obraz sytuacji egzaminacyjnej:
Klasa liczyła 13 uczniów – nie 7, jak można błędnie wywnioskować z tekstu.
Do egzaminu ósmoklasisty przystąpiło 9 uczniów:
2 uczniów było zwolnionych z przyczyn zdrowotnych,
2 uczniów pisało arkusz OPOP800 (dostosowanie),
1 uczeń pisał arkusz OPOP900 (dostosowanie),
1 uczeń pisał arkusz OPOP200 (specjalne dostosowanie),
7 uczniów pisało arkusz OPOP100 (bez dostosowań),
z tych 7 – 5 uczniów posiadało opinie o specjalnych potrzebach edukacyjnych lub specyficznych trudnościach w uczeniu się.
Równie istotny jest kontekst edukacyjny klasy, który przez anonimowego autora artykułu został całkowicie pominięty lub zignorowany:
Przez osiem lat edukacji klasę tworzyli uczniowie o bardzo zróżnicowanych potrzebach: uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, uczniowie z bardzo poważnymi problemami zdrowotnymi, z niedostosowaniem społecznym oraz dzieci, które w wyniku nieodpowiedzialności innym dzieciństwo spędzają w znajdującej się w Miękini placówce wychowawczej.
Szkoła zapewniła wszystkim uczniom możliwość osiągania sukcesów na miarę ich możliwości, integrację i uspołecznienie, pełną akceptację i indywidualne podejście do każdego z dzieci.
Zespół nauczycieli Szkoły Podstawowej im. K. i A. Potockich w Miękini od lat z sukcesem prowadzi edukację włączającą, zapewniając wsparcie dla:
uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego,
uczniów z trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami zachowania,
dzieci z ADHD, zaburzeniami emocjonalnymi i niedostosowaniem społecznym.
Zapewniamy tym dzieciom realną możliwość nauki, ukończenia szkoły, rozwijania umiejętności społecznych oraz zdobywania sukcesów w bezpiecznym, zrozumiałym i przyjaznym środowisku.
Autor artykułu dopuścił się rażącego nadużycia, pomijając bardzo dobry wynik uczniów z języka polskiego, który uplasował się w staninie wyżej średnim i w niczym nie odbiega od wyników osiągniętym w innych szkołach. W kontekście klasy o opisanym składzie, wynik ten jest dowodem sukcesu i ciężkiej pracy całej społeczności szkolnej – uczniów, nauczycieli i rodziców. Tymczasem publikacja koncentruje się wyłącznie na wyniku z matematyki i języka angielskiego, przedstawiając szkołę w sposób niesprawiedliwy i krzywdzący. Artykuł, jaki ukazał się na łamach portalu, nie tylko zniekształca rzeczywisty obraz szkoły, ale także rani dzieci, które wymagają wsparcia, a nie publicznego osądu, oraz demotywuje nauczycieli, którzy wykonują wyjątkowo odpowiedzialną i trudną misję”.