Pracownie AI i STEM mogą być odpowiedzią na wyzwania rynku pracy

pracodawcagodnyzaufania.pl 6 godzin temu

Do końca roku szkolnego 2025/2026 16 tys. laboratoriów sztucznej inteligencji (AI) i pracowni nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i matematyki (STEM) trafi do szkół podstawowych i ponadpodstawowych w ramach podnoszenia umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli – wynika z zapowiedzi Ministerstwa Cyfryzacji.

Jak napisała dalej Aleksandra Wejt-Knyżewska w Tygodniku Gospodarczym Polskiego Instytutu Ekonomicznego, nr 33/2025, Inwestycja jest częścią cyfrowej transformacji edukacji, finansowanej ze środków pochodzących z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności oraz budżetu państwa. Działania te mają na celu rozwój kompetencji cyfrowych uczniów, aby lepiej przygotować ich do wyzwań współczesnego świata i zmniejszyć dystans wobec państw Unii Europejskiej.

Zasoby ICT wykorzystywano głównie na lekcjach informatyki

Według ekspertki, dyrektorzy placówek, do których uczęszczało 59 proc. uczniów biorących udział w badaniu Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (PISA) 2022 deklarowali brak problemów z dostępem do zasobów cyfrowych. Jednocześnie 52 proc. uczniów uczyło się w placówkach ze sprzętem niskiej jakości, co odzwierciedla duże zróżnicowanie wyposażenia. Zasoby ICT wykorzystywano głównie na lekcjach informatyki, rzadziej na matematyce i naukach przyrodniczych, na których brak korzystania z zasobów cyfrowych deklarowało więcej uczniów niż w innych krajach biorących udział w badaniu. Większość polskich uczniów oceniała szkolne zasoby ICT i kompetencje nauczycieli raczej pozytywnie, jednak oceny były niższe niż w innych państwach. Najgorzej ocenili atrakcyjność nauki z wykorzystaniem zasobów ICT, a różnica na niekorzyść Polski sięgała w tym przypadku choćby 20 pkt. proc.

– Inwestycje w pracownie AI i STEM wpisują się w priorytety Unii Europejskiej – zaznacza ekspertka. – Komisja Europejska w ramach Unii umiejętności zakłada, iż do 2030 r. odsetek osób o słabych wynikach w zakresie czytania i pisania, matematyki, nauk przyrodniczych oraz umiejętności cyfrowych powinien spaść poniżej 15 proc. Umiejętności cyfrowe pozostają jednym z kluczowych wyzwań dla Polski. W 2023 r. co najmniej podstawowe umiejętności posiadało tylko 44 proc. osób w wieku 16-74 lata (średnia UE – 56 proc.) – jak wskazano w Krajowym raporcie Cyfrowej Dekady 2025. Polska nieco przewyższa średnią UE jedynie w zakresie umiejętności informacyjnych i pracy z danymi (82,1 proc. wobec 81,7 w UE), natomiast słabiej wypada w obszarze bezpieczeństwa cyfrowego (54 proc. wobec 70 proc. w UE) – dodaje Wejt-Knyżewska.

Laboratoria AI i pracownie STEM pomogą młodym ludziom odnaleźć się w zmieniającym się świecie

Jej zdaniem polskie szkoły potrzebują nowoczesnej infrastruktury oraz inwestycji w kompetencje uczniów oraz nauczycieli. Laboratoria AI i pracownie STEM pomogą młodym ludziom odnaleźć się w zmieniającym się świecie, w którym technologie, AI oraz innowacje będą codziennością. Jest to najważniejsze wyzwanie dla wyrównywania szans edukacyjnych, zmniejszenia dystansu do Unii oraz przygotowania przyszłych kadr na rynku pracy. Działania te wspierają kształtowanie kompetencji przyszłości wśród uczniów: krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów, współpracy i elastycznego uczenia się.

Więcej: https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2025/08/Tygodnik-PIE_33-2025.pdf
Jak uczyć się AI w 2025 r.: https://www.youtube.com/embed/GmizboCRCxU
Idź do oryginalnego materiału