Jak ograniczyć zużycie wody i energii? Informuje o tym kampania społeczna „Oszczędź sobie!” przygotowana przez urząd miasta i dwie krakowskie uczelnie.
Podczas kolejnej już, majowej, odsłony kampanii Urząd Miasta Krakowa, Uniwersytet Ekonomiczny i Akademia Sztuk Pięknych wspólnie zachęcają krakowian do zwracania uwagi na codzienne czynności. Skorzysta na tym planeta i nasz portfel.
Kampania wystartowała 11 kwietnia. Na stronie krakow.pl i w miejskiej przestrzeni prezentowane są plakaty przygotowane przez studentów. Wszystkie powstały w Pracowni Projektowania Komunikacji Wizualnej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Co miesiąc pokazywane są prace kolejnego laureata, którego wyróżniło konkursowe jury. W maju są to plakaty Klaudii Chodury, studentki Wydziału Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych.
– To wyjątkowy projekt, ponieważ jego każda miesięczna odsłona różni się od poprzednich. Pozwala to dotrzeć do szerszego grona odbiorców i poruszyć różnorodne aspekty oszczędzania. W mojej koncepcji skupiłam się na wzmacnianiu w ludziach poczucia odpowiedzialności za siebie, innych i naszą planetę – mówi Klaudia Chodura.
Na wykonanych przez młodą projektantkę plakatach można zobaczyć codzienne czynności przedstawione z perspektywy osoby, która je wykonuje.
– W ten sposób chciałam zwiększyć u odbiorców poczucie odpowiedzialności za skutki ich zachowań. Chciałam, aby grafika była prosta i czytelna, dzięki czemu przekaz jest zrozumiały – wyjaśnia studentka ASP. – Hasło przewodnie kampanii nawiązuje do świadomości ekologicznej młodych ludzi. Przykuwa uwagę, przy okazji zachowując oczywiste skojarzenie z oszczędnościami finansowymi, które uznałam za argument trafiający do osób o mniejszej wrażliwości.
Każdy plakat zawiera krótką notkę z faktami uzasadniającymi główne hasło. Jak zaznacza projektantka, pomysł na nie wziął się stąd, iż młodzi chętnie poszerzają swoją wiedzę i lubią opierać decyzje na rzetelnych informacjach. Dlatego taki komentarz nie tylko wzmacnia przekaz, ale sprawia, iż kampania nie jest jedynie apelem, ale także zachętą do przemyślanych decyzji.