Tajemnice Hogwartu w oddziale dla dzieci i młodzieży Biblioteki Głównej

biblioteka-piaseczno.pl 3 godzin temu
W dniu 14 maja Oddział dla dzieci i młodzieży Biblioteki Głównej zaprosił najmłodszych czytelników na wyjątkowe warsztaty storytellingowe z cyklu Kulturalne bajanie. Tym razem dzieci przeniosły się do świata znanego z książek o Harrym Potterze, by podczas interaktywnej lekcji zatytułowanej „Tajemnice Hogwartu” wspólnie odkrywać magiczne zagadki, eksperymentować i przeżywać niezwykłe przygody.

Warsztaty miały na celu nie tylko rozbudzenie kreatywności, ale przede wszystkim rozwijanie umiejętności opowiadania i wypowiadania się. Dzieci, wcielając się w młodych czarodziejów, uczyły się tworzyć opowieści, budować narrację, dzielić się swoimi pomysłami oraz współpracować przy tworzeniu wspólnej historii. Pod okiem prowadzącej dzieci uczestniczyły w ćwiczeniach narracyjnych, podczas których tworzyły opowieści inspirowane magicznym światem Hogwartu.

Zajęcia rozpoczęły się od integracyjnej Tiary Przydziału, która podzieliła uczestników na drużyny i wprowadziła w świat opowieści. Wspólna przygoda – opowiedziana z perspektywy samego Albusa Dumbledore’a – stanowiła ramę narracyjną warsztatów i inspirowała dzieci do aktywnego uczestnictwa w fabule.

„Tu ja, Albus Dumbledore – dyrektor, miłośnik cytrynowych dropsów i, jak się okazuje, czasem zbyt ufny staruszek… Czy to możliwe, iż przyjąłem do Hogwartu nauczyciela, który knuł coś bardzo podejrzanego? Ech, starość nie radość! Na szczęście nasi młodzi czarodzieje i czarownice okazali się niezwykle spostrzegawczy…”

W ramach opowieści dzieci przechodziły przez kolejne etapy przygody:

  • Bagno w Wielkiej Sali – zabawa ruchowa z elementami scenicznej improwizacji,

  • Lekcja Eliksirów i Butla Zła – eksperymenty chemiczne wzbogacone narracją,

  • Tajne Przejście – zagadka logiczna wymagająca współdziałania i planowania,

  • Pokonanie Stwora – dynamiczna zabawa integracyjno-ruchowa z elementem finałowej opowieści.

Podczas warsztatów dzieci nie tylko brały udział w przygotowanej historii, ale same stawały się jej współtwórcami – wypowiadały się, interpretowały wydarzenia, podejmowały decyzje i dzieliły się swoimi przemyśleniami. Każda grupa mogła przedstawić własną wersję rozwiązania zagadki i finału historii, co dało przestrzeń do rozwijania wyobraźni, języka i pewności siebie.

Na zakończenie każdy uczestnik otrzymał symboliczny kamień mądrości – pamiątkę nie tylko po magicznej przygodzie, ale też po własnym wkładzie w tworzenie wspólnej opowieści.

„Tajemnice Hogwartu” to doskonały przykład tego, jak literatura może stać się punktem wyjścia do nauki opowiadania historii, rozwijania języka i budowania więzi w grupie. Warsztaty pokazały, iż każde dziecko może być bohaterem – zarówno w opowieści, jak i w prawdziwym życiu.

Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, w ramach Programu Edukacja Kulturalna 2025. Tytuł projektu” „Kultura w Akcji. Komunikacja, kreatywność i kompetencje kulturowe w literaturze.”

Idź do oryginalnego materiału