Tradycyjne techniki rzemieślnicze, takie jak ceramika, tkanina, szkło artystyczne wyraźnie wracają do łask w sztuce. Żywą materią artystyczną jest też dziś metaloplastyka, uprawiana coraz chętniej przez kobiety. Tytuł wystawy w Orońsku – Swarożyce – nawiązuje do słowiańskiego boga słońca, ognia i metalurgii Swaroga. Nie czcimy tu jednak bogów, a boginki, które władają ogniem i płynnym metalem. Kuratorki wystawy Magdalena Lazar i Michalina Sablik zebrały na niej prace jedenastu współczesnych artystek z Polski i Europy, zajmujących się metaloplastyką. To kolejne pokolenie po pionierkach, takich jak Barbara Hepworth, Magdalena Abakanowicz, Louise Bourgeois, Julia Keilowa, Magdalena Więcek czy Alice Aycock.
„Przejmują techniki, które w historii sztuki wykorzystywane były do tworzenia pomników wielkich ludzi (mężczyzn), upamiętniania wojen i reprezentowania chwały narodu, ale również do realizacji wielkich budowli, mostów, statków, czyli symboli kolonialnej siły, rozwoju i postępu technologicznego. Artystki stosują tradycyjne techniki do demistyfikowania i destabilizowania historycznych narracji. W zastygłą metaloplastykę wprowadzają nowe tematy, wrażliwość oraz poetyki.” – piszą kuratorki. W pracach pokazywanych w Orońsku znajdziemy lekkość, humor, nostalgię za dzieciństwem, intymność osobistych historii, ale też krytyczny głos na temat opresji politycznych czy klimatycznych katastrof. Agata Ingarden tworzy alternatywną wersję Wenus, Markéta Magidová opowiada o macierzyństwie, Ola Nenko o przemocy seksualnej wobec kobiet. Ale tych światów jest tu znacznie więcej. Światów metaloplastyczek, kowalek, Swarożyc.
5.07–24.08.2025
Swarożyce
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
www.rzezba-oronsko.pl

W centrum praca Hannah Sophie Dunkelberg Spitze, 2023

Ola Nenko, Monster Munch, 2025

Marketa Magidova, Scribbles, 2023

Lito Kattou, Mantis I, II, III, IV, V, 2021

Michalina Bigaj, 7-31.01.2025; na drugim planie praca Magdaleny Lazar Hey, hi, hello, yo, what’s up, 2024