Pierwszy arkusz zawierał fragmenty tekstów. Po ich lekturze maturzyści odpowiadali na zadane tam pytania. Drugi arkusz to test wiedzy historyczno-literackiej. Największą niespodzianą był jednak trzeci arkusz, a zasadzie tematy w nim zawarte: „Źródło nadziei w czasach trudnych dla człowieka” i „Jak błędna ocena sytuacji wpływa na życie człowieka?”. W wypracowaniu należało odwołać się do lektury obowiązkowej, innego utworu literackiego oraz innych, wybranych kontekstów (m.in. historycznego, biograficznego, kulturowego, filozoficznego, egzystencjonalnego, politycznego, społecznego itd).
Maturzyści z Liceum Ogólnokształcącego im. Piotra Skargi w Pułtusku wychodzili z sali egzaminacyjnej z dobrym nastawieniem, a swoje szanse na pozytywne zadanie dzisiejszego egzaminu oceniali dobrze. Który z dwóch tematów wybrali, do jakich źródeł się odwoływali, czy byli zestresowani? – zapytaliśmy w sondzie tuż po egzaminie. Dziękujemy naszym rozmówcom i trzym