Nowa matura i egzamin ósmoklasisty? MEN zapowiada reformę od 2026 roku

warszawawpigulce.pl 8 godzin temu

Już za kilkanaście miesięcy polskie szkoły czeka prawdziwa rewolucja. Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło szczegółowy harmonogram wprowadzenia nowych podstaw programowych, które całkowicie zmienią sposób nauczania. Zmiany obejmą wszystkie przedmioty i stopnie edukacji, a nowy egzamin ósmoklasisty i matura pojawią się dopiero za kilka lat. Reforma ma być stopniowa, ale jej skutki odczują wszyscy – uczniowie, nauczyciele i rodzice.

Fot. Warszawa w Pigułce

Szkoła po nowemu. MEN ogłasza daty wielkiej reformy edukacji

Od 2026 roku uczniowie w polskich szkołach będą uczyć się według zupełnie nowych zasad. Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało gruntowną reformę, która obejmie wszystkie przedmioty, zmieni sposób nauczania i zakończy się nowymi egzaminami – ósmoklasisty i maturą. Zmiany mają być wprowadzane stopniowo, a resort zapewnia, iż nauczyciele otrzymają większą autonomię, a uczniowie – więcej spójności między przedmiotami.

Nowe podstawy już od 2026 roku

Jak poinformowała na konferencji prasowej minister Barbara Nowacka, pierwszymi rocznikami objętymi reformą będą uczniowie klas I i IV szkół podstawowych, którzy rozpoczną naukę według nowych podstaw programowych już we wrześniu 2026 roku. Rok później – w 2027 – zmiany obejmą klasy I szkół średnich oraz kolejne roczniki w podstawówkach.

Nowa podstawa programowa ma nie tylko zaktualizować zakres wiedzy, ale też postawić większy nacisk na rozwój kompetencji uczniów – poznawczych, społecznych i osobistych. Po raz pierwszy uczniowie napiszą nowy egzamin ósmoklasisty i nową maturę w 2031 roku. W przypadku absolwentów techników nowy egzamin dojrzałości zostanie przeprowadzony w 2032 roku.

Większa synergia, mniej chaosu

Wiceministra Katarzyna Lubnauer podkreśliła, iż reforma ma wyeliminować dotychczasowy brak spójności między przedmiotami. Jako przykład wskazała brak korelacji między matematyką, fizyką czy chemią, gdzie uczniowie uczą się tych samych zjawisk, ale w oderwaniu od siebie. Dlatego od klasy VI wprowadzone zostanie nowe podejście – przedmiot przyroda, który ma scalać wiedzę z różnych dziedzin.

Równolegle w przedmiotach takich jak edukacja obywatelska i zdrowotna pojawią się zagadnienia fakultatywne, które dają nauczycielom więcej swobody w wyborze treści i metod. MEN zapowiada też szerokie wsparcie metodyczne, w tym nowe materiały dydaktyczne i ocenę podręczników również pod kątem ich przydatności dydaktycznej, a nie tylko merytorycznej.

Kiedy poznamy szczegóły?

Prace nad podstawą programową realizowane są od wiosny 2024 roku. Jak poinformował Tomasz Gajderowicz z Instytutu Badań Edukacyjnych, zespoły ekspertów właśnie kończą pierwszą rundę poprawek do szkiców podstaw. Na razie nie planuje się łączenia takich przedmiotów jak historia i język polski, ale resort chce wymusić większą współpracę między nauczycielami różnych przedmiotów. Kluczowym celem jest „synergia edukacyjna”.

Idź do oryginalnego materiału